Vi ska måla om några fönsternischer, spegeldörrar, dörrkarmar, golvlister mm och vill åt den effekt som den nuvarande färgen har. Den gamla färgen är en högblank oljefärg som påminner lite om pianolack.
Har jag förstått det rätt att olje/lacknafta färger inte får säljas helt öppet längre? Jag blev nämligen rekommenderad en färg som var en "båtfärg" som skulle vara samma som den gamla högblanka oljefärgen. Dock fanns dessa bara i en liters burkar och kostade ca 225kr/liter innan rabatt.
Kan det vara samma färg men under ett annat namn?
Har jag förstått det rätt att olje/lacknafta färger inte får säljas helt öppet längre? Jag blev nämligen rekommenderad en färg som var en "båtfärg" som skulle vara samma som den gamla högblanka oljefärgen. Dock fanns dessa bara i en liters burkar och kostade ca 225kr/liter innan rabatt.
Kan det vara samma färg men under ett annat namn?
Kan du inte måla med vattenburen lackfärg då?
typ beckers elegant högblank el motsv.
Om den gamla färgen har gulnat en del och du vill ha kvar denna ton så bör det rimligvis gå att bryta.
typ beckers elegant högblank el motsv.
Om den gamla färgen har gulnat en del och du vill ha kvar denna ton så bör det rimligvis gå att bryta.
Det är en kvalitetsfärg. Kan dock inte påminna mig att jag har målat med den högblanka men den bör ju rimligtvis vara lika lätt att måla med som den halvblanka.
Jag tror att du kommer att få den att fästa bra genom att sandpappra den gamla ytan men om du vill ha mer professonellt utlåtande kan du kanske ta ned en bit och ta med till färghandlare för rådfrågning.
Jag tror att du kommer att få den att fästa bra genom att sandpappra den gamla ytan men om du vill ha mer professonellt utlåtande kan du kanske ta ned en bit och ta med till färghandlare för rådfrågning.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Internationals båtlacker är annars att rekommendera.
Internationals färger använde vi alltid till vår gamla "Campingbåt" (se bild). De var alltid av mycket hög kvalitet.
Men nu till det roliga: Jag lyckades få tag på färg av den gamla typen (dvs ej vattenbaserad) i dag! Det blev Nordsjö eftersom jag via en bekant kunde köpa dessa till starkt reducerat pris. Färgen heter Ready 90 http://www.nordsjo.se/produkt.asp?Id=141
Så nu hoppas jag bara att resultatet blir bra. Köpte även Spärrvit, Häftgrund, Shellack och några flaskor lacknafta. Inget vattenbaserat. Killen i färgaffären fick leta lite inne på lagret eftersom färgen hade utgått.. så det kändes som jag hade tur och fick tag i "lite gammal färg".
Men nu till det roliga: Jag lyckades få tag på färg av den gamla typen (dvs ej vattenbaserad) i dag! Det blev Nordsjö eftersom jag via en bekant kunde köpa dessa till starkt reducerat pris. Färgen heter Ready 90 http://www.nordsjo.se/produkt.asp?Id=141
Så nu hoppas jag bara att resultatet blir bra. Köpte även Spärrvit, Häftgrund, Shellack och några flaskor lacknafta. Inget vattenbaserat. Killen i färgaffären fick leta lite inne på lagret eftersom färgen hade utgått.. så det kändes som jag hade tur och fick tag i "lite gammal färg".
Klicka här för att svara
