Har läst om detta tråkiga fenomen på flera håll och fått en del tips. Tyvärr har en del tips resulterat i lite dåliga nyheter. I mitt hus målades en stor del av gipsväggarna. Det var målare som utförde dessa arbeten. Nu i efterhand har jag börjat märka en del sprickor och det verkar bli fler. På olika forum har jag som sagt läst om detta och i de flesta har jag läst att pappersremsor skall användas i skarverna. Glasfiberremsor är ett big no no. Till min stora förvåning ser jag att målarna använt glasfiberremsor (de hade lämnat ngn remsa över som jag hittat). Kommer precis alla skarver att resultera i sprickor nu? Vad bör jag göra?

Hur längesen var det de var där och målade om?
Det bästa du kan göra är nog att ta kontakt med firman du anlitade och komma överens med dem om att få det om gjort. Du kan ju även passa på och fråga hur de har armerat gipsen.

Mikael_L
I garaget satt jag glasfiberremsa i halva och pappersremsa i andra halvan, faktiskt mest för att testa. Ja, jag testade hur det kändes att jobba med bägge materialen men ville även kolla om jag märkte någon skillnad i efterhand.
Nu ett år efter har jag resultatet:
Alla skarvar med glasfiberremsa har spruckit, målad vägg och hårfin spricka.
Ingen skarv med pappersremsa har spruckit (än).

Det är lättare och det går fortare att sätta glasfiberramsor. Men det håller inte för nånting. Jag förstår inte varför färghandeln envisas med att sälja glasfiberremsor.

Mina "pappersskarvar" spricker också. Kan ju vara klantigt utförande....:blushing:

Jag kommer att väva alla väggar, där jag bara skall måla, med microlite i fortsättningen.

// Göran

Inte en enda glasfibervävsskarvning har spruckit hemma hos mig. Har dock tapetserat med microlite eller armeringsduk innan målning.

Självklistrande glasfiberväv rules d^_^b

dannyowl skrev:
Inte en enda glasfibervävsskarvning har spruckit hemma hos mig. Har dock tapetserat med microlite eller armeringsduk innan målning.

Självklistrande glasfiberväv rules d^_^b
Jag har satt typ 100 gipsskivor i mitt hus och garage, samtliga med spån eller osb bakom och samtliga med glasfiberremsor i skarvarna.
Alla väggar är målade direkt på spacklet/gipsskivan och inte en enda skarv har spruckit.

I hörnen där jag har akrylfog har jag hittat små sprickor på vissa ställen, men inte i en enda skarv armerad med glasfiberremsa.

Göran N skrev:
Mina "pappersskarvar" spricker också. Kan ju vara klantigt utförande....:blushing:

Jag kommer att väva alla väggar, där jag bara skall måla, med microlite i fortsättningen.

// Göran
Microliten i sig spricker väldigt lätt om man inte har satt remsor under. Vill man väva utan att behöva sätta remsor så är glasfiberväv att föredra. Speciellt "135 väv" den med grövst struktur.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.