Jag ska tapetersa om i köket och har rivit bort den gamla strukturtapen. Till allra största delen gick det bra att börja nedifrån och sakta riva bort srtukturdelen, våd efter våd. Måste jag nu verkligen bredspackla hela väggen före tapetseringen? Fick den uppfattningen när jag googlade. Borde det inte räcka med att spackla igen hål och ev. lite spackel vid tapetskarvarna plus få bort lite ludd på vissa ställen, som blev när jag slipade bort lite tapetrester, för att sedan stryka på utspädd limlösning för att stoppa sugning vid tapetseringen?

Vet inte vad tapeten är tillverkad av, men det är en gängse tapet som färghandlarna plockar fram när mana uppger att man ska tapetsera köket.

Redigerat:
Huvudsaken är att det är jämt under, det är det som avgör bredspackling eller ej. Beroende på hur blank tapeten är eller inte så syns ojämnheter under olika bra också.

Om du ändå behöver bredspackla så rekomenderar jag att du sätter renoveringstapet istället, kanske lite dyrare men mycket smidigare :)

Tack för ditt svar, mexitegel! Jag tycker att ytan, bortsett från vissa fläckar, ser mycket slät ut. Det borde då snnolikt räcka med att bredspackla enbart där jag kan känna eller se ojämnheter.

Jag hade bredspacklade+målade väggar i alla rum, ytan såg ut som på bilden. Inga av de ojämnheterna syns igenom easy-up tapeten jag satte dit.
Det som syntes var där jag slarvade med spacklingen i skarvar där jag hade fått bort flera lager tapet på vissa ställen, ca 3-5mm tjockt, och hade för snäv övergång mellan det nyspacklade och det gamla.

• 039.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Edvuld skrev:
Jag hade bredspacklade+målade väggar i alla rum, ytan såg ut som på bilden. Inga av de ojämnheterna syns igenom easy-up tapeten jag satte dit.
Det som syntes var där jag slarvade med spacklingen i skarvar där jag hade fått bort flera lager tapet på vissa ställen, ca 3-5mm tjockt, och hade för snäv övergång mellan det nyspacklade och det gamla.
Knappast för badrum väl?. Det syns mer vara av den typ av tapet som jag ska sätta upp i köket i morgon, fast den jag köpt heter Quick Up.

Jag har inte bredspacklat som du, utan enbart spacklat igen ojämnhet och därefter rollat på en utspädd gammal vit väggfärg som jag hittade i garaget, för att undvika genomslag. Det ser bra ut, så jag hoppas och tror att resultatet ska bli bra också ...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.