Hur ligger det till egentligen? Ska man förvänta sig att den dubbelt så dyra färgen också är dubbelt så bra som den billigare? Och vad menas isf med dubbelt så bra? Man lockas av ex Alpina som Byggmax säljer enär den är väldigt billig. Ska man våga kleta på något sådant på kåken? Kan det vara så stor skillnad på kvaliten egentligen?

Skillnad JA!, men olika mellan olika fabrikation. Svår att svara på.

Om du inte har så mycket att måla kan man kanske chansa att måla med någon billig färg och måla igen om det behövs.

Om man räkna på prisskillnaden, och tar den billiga färgen och arbeta gånger 2 år det värt det då?

Man kanske inte behöver ta den dyraste färgen men iaf en kvalitets färg som man kan lita på.

Läs färg tester även om inte kan till 100 lita på dem.

S
Jag kan inte svara på din fråga men vill precis som chrille är inne på rätta ditt resonemang lite...
Om en färg kostar 5 000kr och en kostar 10 000kr så behöver inte fägen för 10 000kr hålla dubbelt så länge för att vara värd det dubbla priset.
Kostar färgen 10 000kr så kommer det garanterat att kosta mer att måla om, räkna på verktyg/penslar/slippapper osv. arbetstid m.m.
Om färgen kostar 10 000 kanske det kostar 25 000 att måla om huset, om färgen kostar 5 000kr kostar det följaktligen 20 000kr att måla om huset.

Då når du break-even om 10 000kr-färgen håller 15år och 5 000kr färgen 12 år...

bammerud skrev:
Hur ligger det till egentligen? Ska man förvänta sig att den dubbelt så dyra färgen också är dubbelt så bra som den billigare? Och vad menas isf med dubbelt så bra? Man lockas av ex Alpina som Byggmax säljer enär den är väldigt billig. Ska man våga kleta på något sådant på kåken? Kan det vara så stor skillnad på kvaliten egentligen?
Vad tycker du själv utgör en bra färg - rätt kulör, lång hållbarhet, lätt att jobba med eller lätt att underhålla? Falu Rödfärg är t.ex. väldigt billigt och lätt att använda, men måste målas om med några års mellanrum och finns bara i ett par kulörer.

Gällande kvalitén... det finns en anledning till att du inte hittar yrkesmålare på budgetvaruhusen. Handlar du dyrt så betalar du (förhoppningsvis) för schyssta råvaror och några års utvecklingsarbete. Min erfarenhet är att all färg är prisvärd, det beror bara på vad du vill ha ut av den.

sad_ant skrev:
Om en färg kostar 5 000kr och en kostar 10 000kr så behöver inte fägen för 10 000kr hålla dubbelt så länge för att vara värd det dubbla priset.
.
Var inte menat som ett facit, jag lade fram en exempel bara.

Däremot ställer jag mig frågandes varför den dyra färgen skulle kosta mer utav "verktyg/penslar/slippapper" ?????? min tanke var mer menat åt att arbete är inte gratis... Många målar på sin lediga tid, semester och fritid kostar pengar.

Sen glömde jag att säga att jag personligen tycker att det är enklare att i de flesta fall att få hjälp /komma tillrätta med dyrare kända produkter....

Jag vet...jävligt långdraget sagt men tex: Problem med något knirrande oljud med din Bentley och du kör till verkstaden. De bugar och välkomnar dig. Men om du kommer med din nissan micra eller liknande så är det lite så det ska vara med billiga bilar....får man indirekt till svar)

Redigerat:
S
Chrille, jag höll alltså med dig, och ville utveckla ditt resonemang lite.
Jag menar inte att verktyg kostar mer med den dyra färgen menade bara att färgen är en del i kostnaden och att det är så mycket mer som bidrar till totalsumman, halverar du färgkostnaden så är du inte i närheten av att halvera kostnaden för att måla om huset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.