8 957 läst ·
18 svar
9k läst
18 svar
Bör jag alltid armera en gipsskiveskarv?
va?? klart att det går att få en jämn yta om du har två fasade kanter mot varandra. och även om man har en sänkt ände och en fasad kant som möts så är det inga problem att få den jämn. Finns ju inte ett husbygge där man alltid sätter den ner fasade kanten mot varandra överallt vid skärningar. vilket resultera i alldeles för mycket spill ibland.OHE skrev:När två fasade kanter möts finns det inte ens en teoretisk möjlighet att få en plan yta. Med fasade sidor menar jag alltså kortsida eller kapade bitar som manuellt fasas ner 45 grader några millimeter i bredd.
Men visst är det så att två fasade kanter skall möta varandra, liksom två försänkta kanter skall möta varandra, och aldrig som i TS fall att en försänkt sida möter en manuellt fasad sida.
det är ju målarens uppgift att få det jämnt och snyggt. Jag har 3,3 invändigt i takhöjd, och jag har inte en gips skarv som syns.
i en skarv som är fasad med gipskniv, där gör målaren såhär... lagar i med gipsbruk, sen så lägger dom en pappersremsa som limmas med våtrumslim. sen spacklas det med skivspackel.
Vad gäller tillvägagångssättet med fasade kanter har jag redan beskrivit momentet på samma vis som du själv beskrivit det (Hernia KP4 är ett våtrumslim som är erkänt bra för ändamålet). Dessutom påpekade jag att man kan grunda de fasade skivorna innan man fyller med gipsspackel men att många i praktiken skippar detta moment, samt att det inte alltid är nödvändigt.bränski skrev:va?? klart att det går att få en jämn yta om du har två fasade kanter mot varandra. och även om man har en sänkt ände och en fasad kant som möts så är det inga problem att få den jämn. Finns ju inte ett husbygge där man alltid sätter den ner fasade kanten mot varandra överallt vid skärningar. vilket resultera i alldeles för mycket spill ibland.
det är ju målarens uppgift att få det jämnt och snyggt. Jag har 3,3 invändigt i takhöjd, och jag har inte en gips skarv som syns.
i en skarv som är fasad med gipskniv, där gör målaren såhär... lagar i med gipsbruk, sen så lägger dom en pappersremsa som limmas med våtrumslim. sen spacklas det med skivspackel.
Jag har inte heller påstått att det är några större problem för målaren när två fasade kanter möts. När du påstår att man får en jämn yta i detta fall så har jag också skrivit att spacklingen har till uppgift att släta ut "bulan" så att du med ögonen inte uppfattar någon ojämnhet. Det viktiga är att man inte uppfattar några ojämnheter med ögat även om dem faktiskt existerar. Jag kan även modifiera mitt tidigare påstående om att man inte i teorin kan få en plan yta då fasade skivor möts och man lägger remsa i nivå med gipsen. Detta gäller förstås vid skarvspackling. Vid bredspackling kan man förstås i teorin uppnå en helt jämn yta. I sammanhanget kan jag också passa på hänvisa till vad som uttalas i YBG 2009 s. 26: "Vid målning under krävande förhållanden som släpljus, högglansfärger och mörka kulörer är det nödvändigt att bredspackla ytan för att förväntat resultat ska erhållas (YBG Klass Q4). Erfarenheten har visat att bredspacklingen är den enda behandling som effektivt kan jämna ut olika struktur och sug i underlaget och dölja skarvspacklingen."
Gipsskivor med fasad kant ska inte monteras mot gipsskivor med försänkt kant. Detta framgår av gipsskiveleverantörernas anvisningar, till vilka det också hänvisas till i HUS AMA.
Produkter som diskuteras: "fasa gipsskivor"
Gipsverktyg för fasning Tajima
Fasa gipsskivor i 45 grader enkelt
370 kr inkl moms
Läs mer
"När två försänkningar möts är det teoretiskt möjligt att få en plan yta. När två fasade kanter möts finns det inte ens en teoretisk möjlighet att få en plan yta."
jag citerade bara vad du hade skrivit. men vad skulle det göra om en fasad kant kom mot en försänkt? det är inte sämre än två fasade kanter.
jag citerade bara vad du hade skrivit. men vad skulle det göra om en fasad kant kom mot en försänkt? det är inte sämre än två fasade kanter.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden