Hej hej,

Har precis målat klart innertaket i vårt sovrum, där jag grundat med Flügger häftgrund och målat över med Beckers latexbaserade takfärg.
Nu när färgen börjat torka så uppkommer det små små bruna fläckar / prickar på vissa ställen, se bilden nedan. Vad tror ni detta beror på? Prickarna / fläckarna är bara 3 mm stora (bilden är en närbild).
Taket i sig är ett paneltak av furu.

23krxoy.jpg

Gissningsvis har du genomslag av kåda eller något annat från underlaget. Har själv använt Beckers häftgrund (ej vattenbaserad) framgångsrikt för att undvika just detta. Kvistlack borde även det fungera.

Finns några gamla trådar på forumet om detta, tex denna, använder du sökfuntionen hittar du mer

Sökte lite innan men hittade inte riktigt svar på mina frågor...taket är ju gammalt (30 år) och jag har gjort enligt konstens alla regler.
Får prova att måla över en gång till och se om det hjälper.

Har man genomslag är min erfarenhet att man inte löser dessa med fler lager färg av samma typ som redan har genomslag utan att det är taktikbyte som gäller.

Är din häftgrund vatten eller lösningsmedelbaserad? Hittade inte den på Flüggers hemsida. Kommer du ihåg vad som ligger under genomslagen? Kvist eller skruvhuvud tex?

Oj då, det var visst Beckers Grepp Grundfärg jag använt och inte alls Flügger! :)
Den är ju en lösningsmedlelsburen alkydfärg (enligt burken).
Prickarna uppstår lite här och där och inte bara på t ex kvistar.
Dock så verkar de uppstå mest mot fönstret i rummet, som också stått öppet nu idag under målningen.

Hmm...

Har idag målat klart hela taket och prickarna / fläckarna har varken blivit fler eller färre. De får helt enkelt sitta kvar, syns knappt ändå. Tror jag hittade boven i dramat - vattenlöslig färg + pensel med metall längst in vid stråna där metallen börjat rosta helt sonika...

Köp isolerspray och spraya på. Sedan målar du ett lager färg till. Det borde lösa dina problem med fläckar i taket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.