Hej!

Har satt upp lite gipsskivor som jag spackla mellan skarvarna.

Läste att man bör/ska armera skarvarna mellan gipsskivor med "pappersremsa" på byggmax.
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-18206.aspx

På några ställen har jag varit tvungen att kapa gipsskivorna.
Kanske gjorde jag fel då jag lät en sida med med "fördjupning" möta en kapad sida.
Se bild
gipsskarv.JPG

Fördjupningen är ju givitvis till för armering samt spackel.
Här har jag ju bara födjupning på ena skivan.

Så vad tror ni, har jag gjort tokfel?

Om inte det är tokfel, har någon något fiffigt tips på hur man armerar och spacklar en sån här skarv på bästa sätt?

Mvh
Fredrik

Lägg gipskniven i 45 graders vinkel och "fasa av" den delen som du har skurit på gipsskivan, Detta gör det lättare att spackla skivskarven. Lättast är om man gör detta när man har skurit skivan, alltså innan man sätter upp den. Använd remsan i alla skarvar, även om du inte får fördjupningarna emot varandra. Lägg bara på "lite" bredare och "lite" mer spackel.

Lycka till !!

/kimpo

alltid pappers remsa.. målarna säger att det inte behövs när man vävar och sätter microlit.. men jag skulle alltid satt remsa...

Tackar!
Men tror du det blir knas då jag liksom får en höjdskillnad mellan skivorna?
Mvh
Fredrik

Fasa skivan 45 grader runt 5 mm på bredden längs med hela skivan som kimpo skrev. Det skadar inte heller att grunda den fasade skrarven med oljegrund eller motsvarande. Lägg sedan gipsspackel upp till "plan nivå" för att därefter limma dit en pappersremsa som hamnar centrerat över där försänkningens kant möter den fasade skivan. Använd ett bra lim (Hernia KP4 är bra för ändamålet). Därefter får du spackla som vanligt!

Redigerat:
Tackar för alla tips!

Då blir det:
1 fasning 5 mm i 45 garders lutning
2 spackling tills skivorna är i nivå
3 remsa
4 finspackling

Möjligen kör jag även oljegrund mellan 1 och 2. Är det speciell oljegrund eller är det samma som man har till trä?

Mvh
Fredrik

Har aldrig spacklat en gipskant men jag måste fråga. Om man spacklar för till jämn kant och sen limmar på remsan och sen spackel. Bygger inte det ut en liten bula? Sen när man slipar den jämn så är väl hela remsan borta eftersom man har spacklat först till hämn kant?

om man kollar gipsskruvarna så har dessa gått igenom pappen, så får det inte vara. Men jag tycker ändå inte de är så långt inskruvade, utan pappen borde ha hållt. Får man det så här, t ex nära dörrar (som smälls igen) kommer skivan att röra på sig.

Lite skrev:
Har aldrig spacklat en gipskant men jag måste fråga. Om man spacklar för till jämn kant och sen limmar på remsan och sen spackel. Bygger inte det ut en liten bula? Sen när man slipar den jämn så är väl hela remsan borta eftersom man har spacklat först till hämn kant?
När man sätter gips bör man i den mån det är möjligt undvika eller minimera att fasade kanter möter varandra. Men det är förstås inte alltid det går eller av arbetsmiljöskäl inte är lämpligt. Det är inte heller något jätteproblem för målaren.

När fasade kanter möter varandra, eller som i TS fall (skivorna ska inte monteras så att fasade kanter möter försänkningar)., så blir det som du skriver en bula. Denna bula ska spacklas ut så man med ögonen inte uppfattar någon bula. Val av ytskikt och ljusförhållanden avgör hur mycket och hur noggrant man behöver spackla.

fredand44 skrev:
Tackar för alla tips!

Då blir det:
1 fasning 5 mm i 45 garders lutning
2 spackling tills skivorna är i nivå
3 remsa
4 finspackling

Möjligen kör jag även oljegrund mellan 1 och 2. Är det speciell oljegrund eller är det samma som man har till trä?

Mvh
Fredrik
Det är ingen speciell oljegrund som behövs. Syftet är att förhindra inträngning av fukt och kantresning. Det är dock inte många som grundar fasade kanter.

OHE skrev:
När man sätter gips bör man i den mån det är möjligt undvika eller minimera att fasade kanter möter varandra. Men det är förstås inte alltid det går eller av arbetsmiljöskäl inte är lämpligt. Det är inte heller något jätteproblem för målaren.

När fasade kanter möter varandra, eller som i TS fall (skivorna ska inte monteras så att fasade kanter möter försänkningar)., så blir det som du skriver en bula. Denna bula ska spacklas ut så man med ögonen inte uppfattar någon bula. Val av ytskikt och ljusförhållanden avgör hur mycket och hur noggrant man behöver spackla.
Då blev man lite klokare. Men för en amatör så låter det med fasadekanter som en ganska dålig lösning när man armerar då man får en liten bula som kan synas. Då borde det väl vara bättre med en fasning som passade armeringen och sen spackla jämnt utanpå armeringen. Troligvis inte men det låter logiskt.

Om man helst ska undvika fasade kanter då måse jag fråga, varför är dem fasade?

OHE skrev:
När man sätter gips bör man i den mån det är möjligt undvika eller minimera att fasade kanter möter varandra. Men det är förstås inte alltid det går eller av arbetsmiljöskäl inte är lämpligt.
Hur menar du? Är det inte precis tvärt om att man ALLTID ska sträva efter att två fasade kanter möter varandra? Det enda undantaget för detta trodde jag var i hörn där man gärna låter ofasade kanter mötas.

/Erik

eriobe skrev:
Hur menar du? Är det inte precis tvärt om att man ALLTID ska sträva efter att två fasade kanter möter varandra? Det enda undantaget för detta trodde jag var i hörn där man gärna låter ofasade kanter mötas.

/Erik
När två försänkningar möts är det teoretiskt möjligt att få en plan yta. När två fasade kanter möts finns det inte ens en teoretisk möjlighet att få en plan yta. Med fasade sidor menar jag alltså kortsida eller kapade bitar som manuellt fasas ner 45 grader några millimeter i bredd.

Men visst är det så att två fasade kanter skall möta varandra, liksom två försänkta kanter skall möta varandra, och aldrig som i TS fall att en försänkt sida möter en manuellt fasad sida.

Aha, då menar vi alltså samma sak. Sicken tur

Lite skrev:
Då blev man lite klokare. Men för en amatör så låter det med fasadekanter som en ganska dålig lösning när man armerar då man får en liten bula som kan synas. Då borde det väl vara bättre med en fasning som passade armeringen och sen spackla jämnt utanpå armeringen. Troligvis inte men det låter logiskt.

Om man helst ska undvika fasade kanter då måse jag fråga, varför är dem fasade?
Det finns skivor som är försänkta både på kort- och långkant, exempelvis denna: http://www.gyproc.se/produkter/gyproc+gipsskivor/standardgipsskivor/försänkta+kanter+runt+om
Dem skivorna är dock dyrare än vanliga gipsskivor.

Kortkanterna på en vanlig skiva är inte fasade, man får fasa dem manuellt för att undvika att kartongresning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.