N
nemlan: Det har fipplats ordentligt med kontrasten på bilderna, men att dömma av inredning och viljan att visa upp sitt vardagsrum offentligt gissar jag att väggarna är vita (om vi ska sätta NCS på det, S0500-N och neråt). På bilderna där väggen ser brun-grå ut är det samma nyans i taket, vilket troligtvis är fel, så utgå inte ifrån dem.
4 svar · 2,7k läst
L
lilljimmy: [citat] Dom ända symbolerna som finns på rullen är att den är tvättbar, spaltbar, och har god ljussäkerhet...
5 svar · 2,9k läst
saturnus
saturnus: Jo, men lägg nu inte på för mycket färg direkt, utan låt det bli "Klibbtorrt" mellan varven. Det är inte enkelt att måla små objekt, då den ovane vill snabbt se ett bra resultat.
3 svar · 2,6k läst
Y
Yrrol: känns lite riskabelt att lyckas få klarlacken jämn dock. fast tja.. *fortsätter hoppas på att någon snart säger att det finns ställen där man kan specialbeställa* :)
4 svar · 1,5k läst
B
Benny_P: Måste bara tala om hur imponerad man kan bli! d^_^b Jag har letat efter tapet både i butik och på nätet. Jag åkte till min lokala Colorama butik, men väl där så beställde jag ej tapeten som jag funderade på (Cole & Son, The New Contemporary Collection II, Woods white / black). Tyckte kanske att den var onödigt dyr 1160kr/rulle + frakt och dessutom lång leveranstid. Åkte hem och
0 svar · 10,8k läst
·
J
Jens_H: Det låter väldigt osannolikt att det skulle vara en Utegrund av typen akrylat. Akrylat används endast som bindemedel till täckfärgen. Grundfärg innehåller oftast en blandning av linolja och alkydolja. Det borde vara det som använts. Jag skulle föreslå att du målar med antingen en ren oljefärg (finns vattenlöst), en hybrid (blandning av alkyd/akrylat) eller en täcklasyr (finns
1 svar · 1,6k läst
loffes
loffes: Tänkte nästan prova med den här, den lät bra och lätt att applicera. Grund och färdig färg i ett och den verkar elastisk och att den ska strykas ganska tjockt. Coro-Flex heter den. http://byggkatalogen.byggtjanst.se/waxmora_gruppen_ab/takfarg_utomhus/coro_flex/i212220/ http://public.spirelloexpress.com/FileArchive/19313.pdf Ev den här, Fillcoat Fiber: (Denna känns mer för att laga lite
4 svar · 7,1k läst
prototypen
prototypen: Har inte en aning men då det finns 3000 kulörer så tror jag inte att något väveri ens försöker lagerhålla alla. Du får spåra väveriet som gör markisväv. Protte
4 svar · 1,9k läst
C
Claes F: Tack för bilden enSAM!. Det ser fint ut! Jag kan dock inte konvertera dina färgkoder till NCS-systemet, men det kanske någon annan kan?
9 svar · 23,3k läst
·
prototypen
prototypen: Det beror på vad det är målat med tidigare, är det sprutmålat med en industrilack så kan det vara läge att lämna bort för sprutmålning, blir jämnt och mucket tåligt. Annars så kan du måla med en vattenspädbar lackfärg. Protte
5 svar · 3,0k läst
J
Jens_H: Det går bra med recover på bägge ytorna. Dock är det ju snyggast om ni har samma nivå på bägge materialen. Inte så snyggt om det är nivåskillnader på väggen.
1 svar · 4,5k läst
·
J
Jens_H: Det räcker att den bara är yttorr för att måla över den.
1 svar · 1,4k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Jag har lyckats få en "syntetsvamp" att självantända efter att ha använt den med golvolja. Den började lukta misstänkt medan jag arbetade med den och slängde ut den på gruset utanför huset. En kvart senare brann den upp. Svampen var naturligtvis en cellulosabaserad och Bauhaus som sålde den under betäckningen 100% syntetisk märkte om den. Däremot har jag aldrig lyckats få fyr i
3 svar · 20,4k läst
J
Jens_H: Ta bara bort allt som sitter löst, oftast brukar det räcka med en stålborste. Jo, jag såg att du endast kommer måla tre av sidorna, men den sidan ligger ju överst och har taket vilande mot sig. Tycker helt klart att du ska använda fönsterfärg eller någon annan alkydoljefärg.
3 svar · 7,6k läst
·
4
4Lasse: Hej! Jag undrar om man kan använda gipsputs på gipsskivor som jag har i mitt garage? Detta för att det ska tåla lite mer, tex stå emot lite stötar bättre då det lätt blir skador på gipset. Kan det användas då jag inte kommer att ha så mycket värme i garaget? /Lasse
0 svar · 3,5k läst
saturnus
saturnus: Finns det stående vatten mot tröskeln, så får det problemet lösas först. Sedan skall det alltid finnas papp= grundpapp under en tröskel, och allt annat virke med, som vilar mot cement/betong.
4 svar · 1,8k läst
G
gaia: du kan måla när det inte regnar och när solen inte gasar på. Läs på burken hur länge färgen ska torka ... kolla väderprognosen ... och planera för målning :). Måla i skuggan gaia
2 svar · 7,3k läst
N
nybyggd: glöm inte att ta lägst 7 % glans på väggen. det blir svårt att hålla iordning annars.
2 svar · 2,4k läst
Bödde
Bödde: Mycket intressant och lärorikt. Tack! Andra och tredje strykningen gjordes under andra väderförhållanden än första, då det var väldigt fuktigt efter ganska kraftiga regn. Och precis som du säger var det en enorm skillnad på torktiden!
6 svar · 26,2k läst
V
valjn: Nej dom har mycket för hemma fixaren, men jag trodde här var fler på forumet som visste eller hade erfarenhet om deras färg.
2 svar · 7,7k läst
J
Jens_H: En oljefärg är helt perfekt att måla ett altanräcke med. Är dock färgen som sitter där sedan tidigare sliten och har flagat bör du grunda/grundolja det som bli trärent när du skrapat/slipat. Sedan är det bara att måla på med oljefärgen.
1 svar · 4,1k läst
J
Jens_H: Lerkrukor går alldeles utmärkt att tapetsera. Vad gäller lackade porslinskrukor så går det också bra, men då måste man matta ner ytan med sandpapper innan. Limmet man använder när man tapetserar på tex stolar eller övriga möbler/krukor är Våtrumslim. Efteråt bör man klarlacka ytan ett par gånger för att tapeten ska klara av slitaget som den utsätts för bättre.
1 svar · 3,0k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] [citat] Väggen är indragen 1,4 meter vid uteplatsen, så det kommer väl röra sig om ca 1,9 meter av tak över uteplatsen. Vill man verkligen göra uteplatstaket vitt och en annan färg till underspikningen i övrigt så är nog det bästa att låta färga underspikningen en takfots bredd även vid uteplatsen. Sen markera en övergång (där fasaden skulle löpt om den inte varit
2 svar · 6,7k läst
A
Alko: Prova också att mäta på panelen strax under takfoten, brukar vara torrare där pga mindre utsatthet för regn. /A
10 svar · 44,4k läst
G
grävaren: Det finns en tegelröd variant, som är speciellt för takpannor. Dyr men bra.
3 svar · 7,6k läst
D
DrKefir: :) .. "Bor din kompis långt bort?" ... den var bra. jag tackar för tipsen, nu skall jag ha ner tapeter. Lovar att inte återkomma med resultat.
7 svar · 54,5k läst
D
Danne031: tackar =)
2 svar · 4,7k läst
D
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Inte om du lutar. Det konserverar ytan. Jag lutade och oljade min trappas plan- och sättsteg innan den sattes ihop av tillverkaren. Det skulle inte funka att behandla i efterhand. Mitt tips är att du gör behandlingen innan du sätter upp panelen.
3 svar · 4,2k läst
GzO
GzO: Beckers Perfekt och Alcros Bestå är väl samma färg. Och dessutom antar jag att det är samma som Tikkurilas Ultra som jag själv har använt och är fantastiskt nöjd med. Bleks inte och möglar inte lika lätt som alkyd färger, rent utsagt fantastisk. Enda minuset är akrylatfärgernas täthet så använd det inte om inte panelen har luftspalt.
1 svar · 2,2k läst
Dalbotant
Dalbotant: Ah, då tänkte jag rätt. Tycker 0502-Y är hemsk och blev otroligt besviken när "mitt framtida" kök på Ikea helt plötsligt utan förvarning bytt nyans till denna. Har du något som är riktigt vitt i anslutning så ser man hur gul 0502-Y är, inte alls snyggt tycker jag. Vitt skall vara vitt, inte smutsgult.
10 svar · 4,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.