M
manose: Kant i kant utan överlapp. Jag brukar måla på väggen där skarvarna hamnar med en färg som liknar tapeten för så att skarvarna inte ska synas så mycket om man får en liten glipa
1 svar · 7,8k läst
prototypen
prototypen: Är det fukt bakom så trycket det loss tät färg (tex epoxi). Epoxi är starkt men mot fukt har det svårt att hålla sig kvar. På den målade sidan så tål det en hel del fukt men inte bakifrån. Protte
8 svar · 20,6k läst
J
Jens_H: Fästmassan sjunker in betydligt mindre än spacklet så det är inga problem med det.
5 svar · 3,2k läst
J
Jens_H: Det låter som om du har lagt på lite för tjockt med spackel. Testa att lägga på tunnare skikt och hellre en gång extra. Jag har själv haft liknande problem en gång, då lade jag på mindre spackel och vips så var problemet ur världen.
2 svar · 10,5k läst
H
henrikgran: mitt svar är att nej det går inte, det blir inte bra. den färgen du lägger på sitter inte bättre än den färgen du har i underlaget
7 svar · 28,2k läst
kitco
kitco: Finns massa info om pfs 65 på denna sida, men jag hittar inget om pfs 55. Jag tänkte måla om mina köksluckor kommer en pfs 55 att vara tillräcklig? Hur stor är skillnaden mellan dessa två modeller?
0 svar · 6,5k läst
snuttjulle
snuttjulle: Är det papp eller vävspänt? Risken är att färgen blivit så tung att det bara spricker mer om man börjar laga. har själv Vävspänt i flera rum och hade vissa skador som jag lagade med tidningspapper lim och färg. Visst går det att se om man vet om dem men inget man retar sig på. Nu har grabbarna lekt med något som gjort stora märken i taket och där blir det nog helgipsat nästa
3 svar · 4,4k läst
E
ElizaP: Jag har gjort de i alla sovrum i vårt hus, dock buggande kamera så kan inte kasta in bilder. Ser inte alls dumt ut faktiskt =)
1 svar · 2,4k läst
S
Sassie: Låter som att det skulle bli fint! Jag skulle dock ta sån där plast man kan lossa lätt (till fönster, kakel med mera) och klippa ut mönstret i, sätta på dörren och sedan måla med roller. Jämnare färg och mindre risk för kladd.
1 svar · 2,6k läst
nimhed
nimhed: Tack för alla svar. Det är fönstersalning även i mitt fall, men med foder. En målare ska göra jobbet, men jag hade en tanke på att måla grunden själv så att jag sparar in en resa för målaren.
7 svar · 3,4k läst
·
NyFixaren
NyFixaren: Jag tackar så hjärtligt för svaren. Ska bara se till att försöka få tag på en projektor jag kan låna för detta projekt, men det ska nog inte bli så svårt. Nu ska jag bara hitta svart putsfärg sen börjar projektet. Tack så mycket igen!
4 svar · 1,6k läst
J
Jens_H: Skrapa och slipa fungerar ju bra. Annars kan ni ju pensla på färgborttagningsmedel och sedan bara skrapa lätt så försvinner det.
1 svar · 8,2k läst
Stefan N
Stefan N: Fast nog hade det gått ännu bättre om dom rensat upp på golvet? Det känns som det gör ont att snubbla på dom reglarna.
10 svar · 5,3k läst
ikeahantverkaren
ikeahantverkaren: passa dig för att köra oljefärg om du börjat med vattenbaserat.Det krackelerar.
3 svar · 5,8k läst
·
L
lt1cobra: Hmm, har själv liggande panel på huset. Men trodde inte det var ett sånt problem med vatten bakom fodren? Det är ju 10cm foder minst utanpå panelen. Är det verkligen vanligt att vatten tränger in så långt? Jag har inte oljat ändarna under fodren...
6 svar · 4,0k läst
P
patrikjepp: blir att åka runt o kika o jämföra då:)
5 svar · 3,6k läst
D
daizy: Håller på att renovera hallen och konstaterar att den skänk som jag rätt nyligen köpt inte kommer att passa så bra där eftersom den skulle bli mycket snyggare i vitt. Den är i betsad massiv furu. Vågar jag måla om den utan att förstöra skåpet eller är det bättre att köpa ett nytt skåp? Och är det något särskilt jag behöver tänka på vid ev ommålning?
0 svar · 1,6k läst
·
R
Renée: [citat] Ja detta skulle nog vara riktigt snyggt där! Har låg takhöjd också. Mycket tack för alla ideér!
7 svar · 22,2k läst
Masses
Masses: Verkligen spännande!!! Rapport snarast :-D
6 svar · 5,6k läst
Mikael_L
Mikael_L: Jag gjorde ungefär så, men jag la inte nytt spackel ovanpå pappersremsan direkt, utan lät det torka med remsan i princip obelagd på utsidan. Sen spacklade jag två-tre ggr till efter. Allt för att jag hört att det finns en liten risk att det bildas blåsor om remsan ligger vått från bägge hållen.
33 svar · 21,1k läst
J
Jens_H: Använd dig av vanlig microlit och skär upp remsor av den. Det finns remsor av microlit, men dom är endast 5 cm breda.
1 svar · 1,8k läst
F
Fixarfia: Jag har lagt tapeten mot en spegel som jag målat i S0500-N och det ser inte så tokigt ut, så det får nog bli S0500-N på snickerierna.
2 svar · 1,8k läst
B
brandell: Vid renovering av vårt hus har vi bestämt oss för att tapetsera med textiltapet. I detta har det slagit mig att hampa borde vara den mest tåliga fiber för detta ändamål. Efter att sökt efter hampa tapet på nätet så verkar det som att hampa visst passar sig bra för tapeter, men det verkar vara svårare att hitta en återförsäljare på nätet. Är det någon här som har några tips
0 svar · 1,5k läst
F
frhe: Slamfärg är väl också ett alternativ, lite beroende på kulör förstås? En strykning.
8 svar · 4,8k läst
J
Jens_H: Prova med att köpa en provburk av respektive kulör och testa på fasaden. Blir svårt att se på bild hur det kommer att se ut. Bilder återger väldigt sällan rätt kulör.
1 svar · 1,7k läst
O
OHE: [citat] Jag har jobbat rätt mycket med oljelacker och jag blir inte riktigt klok på det där med hur mycket det gulnar. Ser inte heller någon logik mellan tillverkare, typ av olja osv, det verkar t o m vara så att det varierar från burk till burk (eller om det nu kan vara skillnad i miljö, material etc). Jag har också en märklig känsla av att dagens oljor generellt och inledningsvis
13 svar · 5,3k läst
·
T
Tjodjuret: [citat] Åh, där har jag varit i många år!! :D Tanken är faktiskt att vi ska komma lite närmare ytan på det där träsket!! Det nya huset behöver bara lite yta, i det gamla betydligt mer....
12 svar · 10,0k läst
J
Jens_H: [citat] Det fungerar både som underlag till tapet och att måla direkt på. Dock bör du ju grundmåla spacklet innan du tapetserar eller färdigmålar.
3 svar · 6,4k läst
prototypen
prototypen: Allt med polyuretan kräver skydd och skyddskläder, kan ge allergier så var försiktiga och läs på burken (om det nu är ditskrivet) Protte
16 svar · 21,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.