H
HEM2121: Vanligt tapetlim skall du ha på papperstapet (sugande material). Vävlim ett måste till glasfiberväv om du ill att det skall sitta uppe och snåla inte med vävlimmet det går åt ganska mycket lim.
6 svar · 9,7k läst
E
Elion: Sitter dem bra så behöver du inte göra något än att tapetsera över... Några råd vill du inte se glipperna mellan skarvarna måla gärna väggen i liknande färg innan så slipper du se det även om skarven skulle röra på sig
2 svar · 7,0k läst
J
Josth: Grundfärg ska vara grundfärg som tränger in i träet ordentligt och skyddar det. Innan grundfärg bör det grundoljas på utsatta delar. Uteakrylaten lägger sig bara som plastfolie ovanpå och lossnar ofta i stora flagor efter en tid på ej grundmålat trä.
2 svar · 2,0k läst
tobbe72
tobbe72: Det ska bli blankt,mattas efter ngt år,fattas nog en strykning bara.
1 svar · 1,7k läst
L
Lillan21: Grunda med så kallad betande primer så blir det bra. Jag försökte nyligen måla om en gammal Billyhylla utan att göra det och resultatet blev inte så lustigt.
1 svar · 5,1k läst
U
uggl: Tack för ditt svar! Nu vet jag i alla fall att det är fernissa som ska bort. Jag har hittat PDF filen, de hade ju provat flera metoder som mer eller minde fungerade. Jag har läst nånstans här i forumet att man också kan slipa med (vanlig mat-) olja, då ska fernissan inte fastnar i pappret. Ska prova det idag, annars blir det ett försök med värmepistolen.
2 svar · 9,2k läst
·
M
myrstack: Testa! Om du provmålar och får genomslag av den gamla färgen eller om den nya färgen har svårt att flyta yt över ytan och drar ihop sig till en knottrig yta åker du på häftgrund. Följ anvisningarna för din täckfärg bara om det är målartvätt, lätt uppruggning eller vad som nu gäller // Mats
5 svar · 7,2k läst
5.2 racing
5.2 racing: [citat] Jepp, så gör man. Jag målade mina fönster med utomhusfönsterfärg först, som färdigstrykning, men det gulnade nåt djävulskt så det blev vanlig inomhus oljebaserad lackfärg till slut.
6 svar · 36,6k läst
prototypen
prototypen: Tjock med färg och sanda (lagom) i den blöta färgen. Slitaget har jag bara en lösning på, fortsätt med olja, kanske en rejäl skurning behövs först. Vid tangenterna eder Prototypen
1 svar · 9,0k läst
H
Havsutsikt: Är underlaget riktigt fuktigt så fäster färgen sämre, och grundfärgen suger inte in i trät ordentligt. Men det brukar torka snabbt och blåser det och med temperaturer upp emot 20 grader så kan du säkert måla två dagar efter rejält regn på omålat trä, är det grundat så kan du säkert måla en dag efter. Men precis som Johan sa, färdigstrykningen med akrylatet blir mest en
2 svar · 19,2k läst
H
Havsutsikt: Du behöver nyanskoden eller hellre brytninngen den är i NCS kod och du har S2020-G50Y för just denna burk. Brytbas behöver du inte spara, däremot glans i ditt fall, halvmatt (20). Därtill fabrikat och färgtyp t.ex alkyd, olja mm.
3 svar · 4,8k läst
A
angelikaj: Vad är det för skillnad på en en lasyr som består av Alkydolja (typ Jontun Trebitt) och en som består av både Alkydolja och Akryl (typ Jotun Demidekk Strukturlasyr) dvs två olika ej täckande lasyrer? Jag blev rekommenderad Trebitt till timmerstugan i fjällen som redan var målad med lasyr. Skall man ha samma lasyr till fönster fodert och vindskenorna?
0 svar · 2,5k läst
Alpha
Alpha: Lägger upp en innan/efter bild, dessvärre så såg jag att "efter" bilden blev lite oskarp men de duger nog ;) T.S - Man får väl utgå ifrån hur pass sliten trappen är samt hur mycket jobb man vill/orkar lägga ned, lite tips å trix har man ju snappat upp ifrån målarmästarn :D
17 svar · 35,9k läst
·
V
valter53: Bort med plastfärgen och gör rätt från början. Använd varmluftspistol och skrapa. Grundmåla med utspädd (terpentin) linoljefärg och täckmåla sedan två gånger.
1 svar · 4,5k läst
M
MarithaB: Vi håller på att fixa vår nya toalett och hade antagligen lite för bråttom, eftersom vi led av tidsbrist innan klinker-/kakelläggaren skulle komma. Tänkte vara smart och måla taket först, vilket då innebar att vi var tvungna att spackla i skarvarna på gipsskivorna. Det blev ju bra... dock så drog det sej som inåt efter första strykningen med färg. Fick då höra att vi borde ha
0 svar · 3,6k läst
K
KexChock: låter som en sund idé. Tack så mycket!
3 svar · 4,4k läst
shieldfire
shieldfire: Ytterdörren är målad i två lager som flagnat på olika sätt. Det undra är sprucket i små rutor, medan det övre flagnar i stora sjok. Vad är det för typ av färg (har glömt min bok hemma där det står). Behöver väl inte vara trärent för att måla om detta antar jag? Samma sak med fönster, behöver väl inte vara trärent för att måla om dem?
0 svar · 1,8k läst
·
Bricco
Bricco: Jag har inte målat för våtrum. Men när vi gjorde det så målade vi furulister vita och då körde vi bara grundfärg en gång och täckfärg två gånger. Ingen målartvätt eller slipning och vi är nöjda. Hade målare här för större saker och han bara körde på utan målartvätt och slipning med.
3 svar · 8,0k läst
K
Krakel Spektakel: Jag renoverar portar till en loge och skulle vilja avsluta med att måla dem i den grå-svarta färg(?) som man kan se ibland på stall- eller logportar. Logen är faluröd och jag skulle vilja byta ut den vanliga portgröna till den gråsvarta för dörrarna. Har dock fär mig att man använder någon äldre teknik/blandning för att åstadkomma detta. Någon som vet?
0 svar · 2,9k läst
P
pette: jag tror inte det kommer va problem, speciellt inte med primer, se till o använd rätt produkter bara tll spackling....
3 svar · 7,0k läst
L
Liebdjuret: Har påbörjat renovering av vår tvättstuga och ska ge mig i kast med att måla om lister, dörr och foder nu först. Och efter detta ska väggarna målas om. Listerna och det övriga är vitt men flagnat och behöver fräschas upp. Behöver alla råd och tips på hur jag ska göra detta för att få bäst resultat. Vilken typ av underarbete behövs samt vilken typ av färg rekommenderar ni som
0 svar · 4,9k läst
J
JanneSjo: måla om är ju möjligt - frågan är vad som matchar de tryckta trallbrädor jag ska ha som liggande staket brädor. ska börja med att värma och skrapa och se om det funkar.
4 svar · 8,1k läst
C
_chrille_: Jag skulle tro att det har med luftfuktigheten att göra. En sak jag reagerade över var att du använt Nordsjös grund jag hade aldrig mixtrat med olika tillverkare. Sen för det andra är Nordsjös färger ett stort SKÄMT! Lite of topic: Jag målade med Nordsjös lackfärg ett special beställt snickeri (bord) till mitt kök. Det slutade med att jag efter flera veckor fortfarande inte kunde ta
1 svar · 8,4k läst
K
Kapten_Haddock: Hej. Ska måla 2 dörrar på firman och behöver lite hjälp. Dels med kulören. Det jag söker är en rödförg, typ rödorange som brukar sitta på dörrar ofta i England tror jag:) Finns även på många moderna dörrar nu för tiden. Finns det nått namn på en sån färg? Sen Vilket märke, dörrarna är rätt skabbiga och trävita, antagligen lackade tidigare, vilken sorts förg o vilket
0 svar · 2,0k läst
H
hedde: Kort fråga. Målade huset förra sommaren på nysatt grundad stående träpanel. Nu är det dags för andra strykningen och jag undrar helt enkelt hur man går till väga för att tvätta fasaden innan målning, eller om det helt enkelt är nödvändigt?
0 svar · 1,7k läst
AnneFi
AnneFi: glasfiberväven är väl slät? eller det kanske4 blir mönstrat?
2 svar · 1,4k läst
Anna_H
Anna_H: Du ska måla så att det inte blir randigt. Pensel använder du även i alla hörn och så. Jag brukar ha en miniroller och gå efter med då försvinner alla ränder. Minirollern suger dock upp så otroligt lite färg så den går inte att måla med tycker jag.
1 svar · 2,0k läst
D
danne007: Det beror på vad det är för tapet. Om det är en easy up ska det gå bra att limma på väggen med non-woven lim. Då är det kant i kant som gäller.
1 svar · 1,0k läst
snickarboden
snickarboden: Rörande att mäta ut... Dra ut skruvarna i dosan så de sticker ut en bit, knacka gipsskivan mot dessa så det blir lätta märken, vrid ringen med skruvarna 90 grader och knacka till igen. Sen har man inga problem att hitta centrum för borren. /Kent
13 svar · 15,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.