Hej. ska tapetsera i det rum som ska bli våran lilla dotters blivande rum.

Vi började riva tapeter o tnji fick vi när vi trodde det skulle gå lika lätt som i vårat rum.
Söker nu tips, råd o erfarenhet från andra som haft liknande problem.

Har hört att man kan blöta på väggarna, men hur funkar det när man har gipsskivor i botten?

Har även hört ngn som sa att det finns ngt medel som man kan stryka på för att de ska lossna lättare, isf vad?

Tacksamma för snabba svar :)

Om det är tapetserat på gipsskivor och det sitter väldigt hårt, är det stor risk att ni får med er pappret på själva gipsskivan om ni trilskas med att använda starka medel och annat.

Mitt råd blir, att först stryka ett tunnt lager av tapetklister över hela tapeten. Tag sedan bort allt som efter detta sitter löst, skär ut för ev. bubblor och låt resten vara. Spackla ut alla ojämnheter och slipa.

investerade själv i en tapetborttagare med ånga. fungerade klockrent. Dock fick jag lätt loss yttersta lagret av tapeten genom att bara dra, och kvar satt själva "klisterytan" som var helt omöjlig att få loss.
På med ångmaskinen och sen var det bara att skrapa loss. Var dock uppmärksam så att du inte ångar för länge då det kan gå in fukt i gipsskivorna.

en sådan här köpte jag:

http://www.jula.se/tapetborttagare-med-anga-129336

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.