18 009 läst ·
4 svar
18k läst
4 svar
Fog istället för taklist i v-rum och sovrum
Hej,
var på besök i ett relativt nybyggt hus för ett tag sedan där man istället för traditionell taklist i vardagsrum och sovrum hade någon slags fog mellan vägg och tak. Det såg väldigt snyggt och stilrent ut. Tjockleken på denna fog såg ut att vara som fogarna mellan kakelplattor.
Nu undrar vi vad det kan ha varit för slags fog (silikon, akryl etc, det verkar finnas hur många varianter som helst på detta i handeln).
Och hur får man den såpass rak och snygg?
Och gör man detta före eller efter målningen/tapetseringen?
Hoppas någon erfaren renoverare/målare kan hjälpa oss med detta.
Annika
var på besök i ett relativt nybyggt hus för ett tag sedan där man istället för traditionell taklist i vardagsrum och sovrum hade någon slags fog mellan vägg och tak. Det såg väldigt snyggt och stilrent ut. Tjockleken på denna fog såg ut att vara som fogarna mellan kakelplattor.
Nu undrar vi vad det kan ha varit för slags fog (silikon, akryl etc, det verkar finnas hur många varianter som helst på detta i handeln).
Och hur får man den såpass rak och snygg?
Och gör man detta före eller efter målningen/tapetseringen?
Hoppas någon erfaren renoverare/målare kan hjälpa oss med detta.
Annika
Jag kan nog inte kalla mig erfaren, men jag målat rummen i vår förra lägenhet och håller nu på med vårt hus.
Latexfog, som också kallas akrylfogmassa, brukar jag använda. Finns för typ 15 spänn patronen på Rusta. Man sätter det i en patronspruta (som också går att köpa på Rusta). Sedan lägger man en tunn sträng i glipan mellan tak och vägg (man kan också använda vid glipor i innerhörn). Sedan doppar man ett finger i tvålvatten (jag brukar ha det i en burk brevid) och drar längs fogen. Då blir det jämt och fint!
Man kan med fördel också använda fogmassan för att få bort glipor när man sätter upp lister, ifall det blir en liten glipa mellan list och vägg, eller i skarvar mellan lister.
Fogmassa känns lite som målarnas "secret veapon"
Latexfog, som också kallas akrylfogmassa, brukar jag använda. Finns för typ 15 spänn patronen på Rusta. Man sätter det i en patronspruta (som också går att köpa på Rusta). Sedan lägger man en tunn sträng i glipan mellan tak och vägg (man kan också använda vid glipor i innerhörn). Sedan doppar man ett finger i tvålvatten (jag brukar ha det i en burk brevid) och drar längs fogen. Då blir det jämt och fint!
Man kan med fördel också använda fogmassan för att få bort glipor när man sätter upp lister, ifall det blir en liten glipa mellan list och vägg, eller i skarvar mellan lister.
Fogmassa känns lite som målarnas "secret veapon"
Jag skulle tro att om man målar väggen så kan det vara bäst att sätta fogmassan först, då borde det ju inte spela någon roll vilken färg massan har eftersom man målar över.
Jag har inte använt fog med tapet, men ni kanske kan fråga där ni köper tapeterna?
Jag har inte använt fog med tapet, men ni kanske kan fråga där ni köper tapeterna?
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Jag tror att det du syftar på är vad man brukar kalla för "snobbkant" dvs. man har dragit ner taket 5mm på väggen. Det har egentligen inget med fog att göra, vanligast är att man limmar en pappremsa i hörnen och målar ner taket, sen skär man tapeten/ målar några mm ner på väggen...
måla ner taket med hjälp av en sparboggie
Klicka här för att svara