JAg skivade om väggarna i min stuga förra våren,
reglade upp väggarna med nya reglar

satte ett lager 13mm gips

förspacklade skarvarna (för att få ett helt jämt underlag för pappremsan)

satte pappremsa med våtrumslim

spacklade och målade...Resultatet blev kanon!

under denna vinterna har vi haft lite underhållsvärme på ca 5grader.... Igår värmde vi upp stugan till 22grader under 5-6h och idag har spackelskarvarna spruckit på två ställen...

Som tur är är detta korta skarvar vid en dörröppning...

Min fåga är dock. Behöver jag oroa mig för dom "långa" skarvarna??? Planen är att vara i stugan några dagar så den kommer ju värmas upp endel. (utetemp -10,-15)... trist om alla skarvar skulle spricka...

B
tror ej du kommer få problem någon annanstans

Har du satt skivskarvarna i linje med dörrkarmen?
De andra skarvarna har du säkert över reglar.

JApp alla skarvar är såklart vid reglar med korrekt skruvavstånd osv osv.

Där det har spruckit (ca 20cm) har ja ingen regel alls bakom eftersom jag ska sätta in en dörrkarm där såsmåningom, och då ta bort det som spruckit som tur är...,

blev bara nojjig när det sprack där

Ser även att taklistskarvar spruckit lite dessa dagar då jag böjrat värma upp.. men det kan ja leva med

hus rör sig så antagligen lär det bli en del men inte där pappremsorna sitter.
Latexfog och färg löser problemen

/Kent

Arne999 skrev:
JApp alla skarvar är såklart vid reglar med korrekt skruvavstånd osv osv.

Där det har spruckit (ca 20cm) har ja ingen regel alls bakom eftersom jag ska sätta in en dörrkarm där såsmåningom, och då ta bort det som spruckit som tur är...,

blev bara nojjig när det sprack där

Ser även att taklistskarvar spruckit lite dessa dagar då jag böjrat värma upp.. men det kan ja leva med
Jag har slutat sätta skivor linjerat med dörrkarmen. Börjar i hörnen och låter sedan skivan gå ut över dörrhålet eller för fönster, sågar sedan bort det överflödiga. Sätter sedan en kortling ovanför dörr/fönster där skarvarna blir och den fäster jag bara i skivorna. Lite mera spill men minimerar sprickbildning som det annars riskerar bli.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.