2 325 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Tapetsering och Förarbete
hej
Nu ska jag ge mej på att rusta upp min lille sons rum. Rummet har nu tapeter i några lager med spånskiva som underlag. Så min fråga; hur går jag tillväga?
Den tapeten som sitter nu har spruckigt lite här och var, vad beror det på??
Tacksam för svar./sandra
Nu ska jag ge mej på att rusta upp min lille sons rum. Rummet har nu tapeter i några lager med spånskiva som underlag. Så min fråga; hur går jag tillväga?
Den tapeten som sitter nu har spruckigt lite här och var, vad beror det på??
Tacksam för svar./sandra
Spånplatta rör sig med luftfuktigheten så det kommer alltid att spricka. Ända sättet är att klä utanpå med renoveringsgips.
ok....hmmm.......en kompis på jobbet pratade om att man kunde foga eller nåt i spånskiveskarvarna. Har jag fattat helt fel eller finns det nåt sätt att undvika att det spricker? Eller är gips det enda, vad kostar det isf?
Moderator
· Stockholm
· 57 881 inlägg
gips kostar typ 80 - 100 kr / st beroende på var du köper. Och är då 90 eller 120 cm breda och 240 cm långa. Finns varianter som är längre också om man har högre i tak. 90 bredden är enklare att hantera, men det blir fler skarvar att spackla.
I ditt fall bör du troligen köra med renoveringsgips som är 6mm tjock, "vanlig" gips är 13 mm tjock. Du skruvar upp dem med gipsskruv på ca cc30 cm utefter kanterna och en rad lite glesare på mitten av plattan, se till att skarvarna mot underliggande skiva förskjuts. Spackla med pappremsa i skarvarna, skivtillverkarna rekomenderar att man använder papp istället för de glasfiberremsor som ofta säljs i färghandeln.
I ditt fall bör du troligen köra med renoveringsgips som är 6mm tjock, "vanlig" gips är 13 mm tjock. Du skruvar upp dem med gipsskruv på ca cc30 cm utefter kanterna och en rad lite glesare på mitten av plattan, se till att skarvarna mot underliggande skiva förskjuts. Spackla med pappremsa i skarvarna, skivtillverkarna rekomenderar att man använder papp istället för de glasfiberremsor som ofta säljs i färghandeln.
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Du menar väl 60cc?hempularen skrev:gips kostar typ 80 - 100 kr / st beroende på var du köper. Och är då 90 eller 120 cm breda och 240 cm långa. Finns varianter som är längre också om man har högre i tak. 90 bredden är enklare att hantera, men det blir fler skarvar att spackla.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden