Funderar på det där med grundfärg inomhus. Ska måla hela huset (på gips). Jag har redan målat tvättstugan och då behövdes det 3 lager med färg över våtrumsgrunden för att det skulle bli ordentligt vitt.

Nu funderar jag på det där med grundfärg. Om man använder det blir det då 1 lager grundfärg plus 2 lager väggfärg. Och om man inte använder det så blir det 3 lager med vanlig färg. Det jag undrar då är om det verkligen ger något att använda grundfärgen, det blir ju samma arbete och grundfärgen är dyrare. Eller blir det på något sätt bättre om man har grundfärgen?

• Gilla
David0240
  • Laddar…
> Nu funderar jag på det där med grundfärg. Om man använder det blir det då 1 lager grundfärg plus 2 lager väggfärg?

Ja. Fast jag har ibland kunnat skippa det sista lagret.

> Det jag undrar är om det verkligen ger något att använda grundfärgen?

Grundfärgen är konstruerad för att "bita" bättre på underlaget, samt ge en bättre fästyta för slutmålningen.
Ibland har jag sett vattenfärger (blanka) som varit målade direkt på underlaget att man kan dra bort färgen i tunna sega flagor.

Vilken tur att jag inte snålade när jag var på affären idag och köpte grundfärg ändå :)

• Gilla
eraclbn
  • Laddar…
Nja, grundfärg är för det mesta överflödigt om du har en fin grundyta, tex gips. Då används med fördel den billigaste vita vägg- eller takfärgen du kan hitta (matt såklart.) Som ni kanske märkt är grundfärgen ganska dyr... Men, till lite knepigare underlag är grundfärg inomhus inte fel.

• Gilla
declan och 1 till
  • Laddar…
Att grundmåla en yta är aldrig "fel", men inomhus skulle jag främst använda grundfärg på gipsskivor eller ytor med olika insugning, t.ex. spacklingar.

nemlan skrev:
Att grundmåla en yta är aldrig "fel", men inomhus skulle jag främst använda grundfärg på gipsskivor eller ytor med olika insugning, t.ex. spacklingar.
Varför då?

• Gilla
declan
  • Laddar…
Det här är ju gipsskivor med en del spackling så det är ju olika insugning. Har nu målat första varvet och det är ju väldigt täckande, skulle tro att jag bara behöver 1 lager täckfärg på väggarna (2 i taket för deär var det svårare att vara lika noggrann) så då har jag ju definitivt tjänat in den extra kostnaden.

Du hade fått samma resultat med en vanlig matt vit vägg- eller takfärg och sparat den extra kostnaden...

• Gilla
declan
  • Laddar…
Jag har ju redan målat tvättstugan och där behövde jag måla 3 varv.

Jo, men väggfärgen är väl billigare än grundfärgen???

• Gilla
declan
  • Laddar…
Väggfärgen är billigare, men bara 10 kr per liter. Så om jag kan använda mindre väggfärg p.g.a. att grundfärgen täcker bättre så går jag ju på plus.

byggankan skrev:
Väggfärgen är billigare, men bara 10 kr per liter. Så om jag kan använda mindre väggfärg p.g.a. att grundfärgen täcker bättre så går jag ju på plus.
10 kr är ingenting, har för mig att det var betydligt större skillnad när jag tittade på färg för några år sedan (1 l grundfärg kostade kanske 179 kr medan 5 l av den billigaste väggfärgen kostade detsamma...)

• Gilla
declan och 1 till
  • Laddar…
Om man undantar lågpris varuhusens toppfärger så är det mysterium för mig att ni betalar mer för en grundfärg,möjligtvis vissa fabrikat av våtrumsgrund.

• Gilla
AzP
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.