5 472 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Primer / Spärrfärg som färdigfärg
Hej,
Jag har en stor hink med Flügger Iso Primer spärrfärg (Interior) vit som jag hade tänkt använda som färdigfärg, alltså bara den färgen. Vilka risker finns det med detta? Jag vill bara ha "vita" väggar, ingen speciell nyans eller så.
Det som ska målas över är vita väggar (hela rummet ska målas om likadant), antagligen en korrekt väggfärg som använts. Anledningen till att jag vill måla är att det har suttit mycket plugg och molly tidigare och jag vill bara spacka över detta och få en ny orörd yta.
Passar även på att fråga om fiberremsor, den tidigare målaren har missat att remsa gipsskivor över dörrar och under fönster vilket nu visar sig. Kan jag ovanpå den gamla färgen lägga nya remsor inbakade i spackel (spackel > remsa > spackel), sedan slipa detta och dra över 1-2 lager med ovanstående färg.
En annan viktig fakta är att det kommer vara ett kontor/data rum, så det är inga slitytor det handlar om (som i kök/sovrum).
Jag har en stor hink med Flügger Iso Primer spärrfärg (Interior) vit som jag hade tänkt använda som färdigfärg, alltså bara den färgen. Vilka risker finns det med detta? Jag vill bara ha "vita" väggar, ingen speciell nyans eller så.
Det som ska målas över är vita väggar (hela rummet ska målas om likadant), antagligen en korrekt väggfärg som använts. Anledningen till att jag vill måla är att det har suttit mycket plugg och molly tidigare och jag vill bara spacka över detta och få en ny orörd yta.
Passar även på att fråga om fiberremsor, den tidigare målaren har missat att remsa gipsskivor över dörrar och under fönster vilket nu visar sig. Kan jag ovanpå den gamla färgen lägga nya remsor inbakade i spackel (spackel > remsa > spackel), sedan slipa detta och dra över 1-2 lager med ovanstående färg.
En annan viktig fakta är att det kommer vara ett kontor/data rum, så det är inga slitytor det handlar om (som i kök/sovrum).
Redigerat:
Medlem
· Hallands län
· 68 inlägg
Det finns väl inga direkta risker med att använda en primer till färdigfärg, men tänk på att primern eller grundfärg är väldigt känslig mot rispor och samlar väldigt mycket smuts eftersom de är helt matta. Menar du att det har uppkommit sprickor i väggen från spacklet under? Altingen så kan du lägga en latex/akryl fog i sprickan och måla över eller så kan du spackla om, risken är ju att det bygger på extra just på det stället och kommer "buckla ut" från den förövrigt släta väggen.
Lycka till!
Lycka till!
Jo visst kommer det att buckla ut lite men det brukar man oftast inte se eller störas av. Jag skulle inte tveka att sätta remsor och spackla in dem. Spackla dock rätt brett så den utbuktning som remsan trots allt medför blir "mjukt utdragen".Carolinerullgardin skrev:
Klicka här för att svara