Vi har en gammal betsad/oljad köksbänk i en mörk brunaktig kulör. Vi skulle vilja ha den vit istället. Fungerar det att använda vit lackfärg till detta eller rekommenderar ni något annat? :)

Du kan använda en vit lackfärg i teorin med en grundfärg för snickerier under, tänk bara på risken med repor och det dagliga slitaget som en köksbänk utsätts för. Välj i så fall en halvblank lackfärg för den är stark mot rispor och smuts. Det finns pigmenterande köksbänksoljor annars, ett alternativ? Lycka till!

Varför inte köpa laminat och limma på? känns som det bör bli mycket hållbarare och inte så dyrt.

Jag undrar om pigmenterade köksbänksoljor blir så bra eftersom köksbänken är mörkt brun och det blir svårt att få den snyggt vit.
Att köpa laminat kanske är en lösning. Är det någon speciell laminat som är till för köksbänkar?
Kanske jag ändå skulle prova lackfärg först. Det är ju ganska billigt och enkelt. Blir det mer hållbart om jag klarlackar ovanpå lackfärgen?

http://www.lgcoll.se/ har snygga i alla fall, tyvärr kan man inte köpa direkt från dem om man är privatperson tror jag.

Jag tror inte riktigt på laminaten, om man någongång skulle vilja få bort den är det inte lika lätt. Du kan lägga en lack på lackfärgen men frågan är hur nödvändigt det är. I så fall måste du matta ner ytan med målartvätt innan du lägger på en lack.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.