Såg en snygg färg, S1002-Y, är detta enligt någon standard så att alla färgbutiker kan blanda till den eller hur funkar det?

S 1002-Y är en NCS-kod. Jag tror inte att det finns en ända färgbutik i Sverige som inte kan blanda färg efter NCS.

Det är NCS-färgsystemet. Alla som har färgblandningsapparat kan blanda till det.
Det ser ut att vara en ljusbeige färgton.

Edit: Hoppsan, magnux' svar var inte där alldeles nyss.

Hur många olika standarer finns det
NCS
RAL
...
.....

Protte

Det finns massor av färgsystem om man tittar utanför byggvärlden.
RGB och HTML-färger används för bildskärmar och liknande.
Den grafiska industrin pratar om Pantone.
I USA tror jag man pratar om Munsell-färger för väggar, men jag är inte säker.
(Bara i ett grannland som Tyskland är det inte säkert att någon förstår färgbeteckningen NCS, det är en svensk idé.)

NCS är ett referenssystem som finns i hela världen. Det talar om hur en färg ser ut oavsett omgivning.
De andra systemen ni nämner är receptsystem och beskriver hur man blandar till färgen. En färg som sedan kan uppfattas olika och ha olika utseende. Man kan använda NCS som "transport" mellan dessa system.

S 1002-Y kan väl närmast beskrivas som ljusgrå med svagt varm ton. Ljusbeige låter som en felblandad burk-.

Köp 2 burkar från 2 olika ställen av S 1002-Y och bilda dig sen en egen uppfattning.

S 1002-Y är mycket ljust varmgrå, ja. Vi har den i köket på luckor och täcksidor. Den är så ljus att en del människor uppfattar den som en bruten vit, fast det tycker inte jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.