Jag har just satt upp renoveringsgips och i skarvarna har jag limmat pappremsa. Problemet är att jag lade remsan utan att fylla ut den med spackel innan. Anledningen är att jag helt enkelt aldrig fick den delen av tekniken förklarad för mig på byggfirman samt att det skarvar jag har i huset inte har spackel mellan gipsfogarna. Nu har jag spacklat skarvarna och pappen med spackel reser på sig vid skarven.
Nu funderar jag på om jag ska slipa bort spacklet igen och göra om allt eller om jag ska slipa & spackla en gång till.

Vad tror ni som är målare till yrket?

Jag är definitivt inte målare men vi har haft ett rent helvete med det där och kommit fram till att om man inte är proffs eller en väldigt duktig amatör så ska man använda glasfiberremsor överallt. Kommer säkert att få en hel del mothugg på det. Men de är som sagt min slutsats som gäller för mig som helt enkelt inte får till pappersremsorna.

Att limma pappersremsor var inget som helst problem och de sitter snyggt som attan men frågan är om jag ska spackla remsan en gång till eller slipa bort spacklet och limma en ny remsa. Jag vill ju inte att skarven ska synas någon gång på året. De skarvar som jag målat över i de andra rummen hade inget spackel i skarven utan bara remsan men det har inte rest sig som denna.

Du lär ju behöva spackla mer än en gång....

Lägg din bredaste spackelspade över skarven och se om du ser luft?

Jag har spacklat remsan två gånger nu och fasningen är fylld men varje gång jag spacklar så reser sig pappen och när den sedan sträcker på sig så stannar spacklet uppe.
Jag vill så klart inte att detta ska inträffa efter att jag målat.....

Ingen som är målare till yrket som har synpunkter eller förslag?

Mikael_L
byggankan skrev:
Jag är definitivt inte målare men vi har haft ett rent helvete med det där och kommit fram till att om man inte är proffs eller en väldigt duktig amatör så ska man använda glasfiberremsor överallt. Kommer säkert att få en hel del mothugg på det. Men de är som sagt min slutsats som gäller för mig som helt enkelt inte får till pappersremsorna.
OK, då ska jag bjuda på mothugg, som du önskar. :D

Nyfiken som jag var på pappersremsor vs glasfiberrremsor så tog jag tillfället i akt och satte endast glasfiberremsor på garagets ena långsida och pappersremsor på andra.
I övrigt spacklade jag klart och målade över.
Resultatet ett år senare var att samtliga skarvar med glasfiber spruckit och samtliga med pappersremsa är hela.

Sen åkte jag och köpte 250 meter pappersremsa så jag inte ens ska vara sugen på att råka använda någon överbliven rulle glasfiber. :)

Det är märligt att man tex innan målning på en gammal tapetserad vägg är fanatisk på att ta bort papper som kan resa sig när den blir fuktig samtidigt som man medvetet tillför papper i denna situationen :D

När man använder pappremsor är det även många faktorer med som tex hur löst ditt spackel är osv som är med i spelet så även om du inte bottnar skarven innan med spackel är risk att remsan kommer få spacklet att resa sig om du inte sträcker den ordentligt.

Mikael_L skrev:
OK, då ska jag bjuda på mothugg, som du önskar. :D

Nyfiken som jag var på pappersremsor vs glasfiberrremsor så tog jag tillfället i akt och satte endast glasfiberremsor på garagets ena långsida och pappersremsor på andra.
I övrigt spacklade jag klart och målade över.
Resultatet ett år senare var att samtliga skarvar med glasfiber spruckit och samtliga med pappersremsa är hela.

Sen åkte jag och köpte 250 meter pappersremsa så jag inte ens ska vara sugen på att råka använda någon överbliven rulle glasfiber. :)
Då kommer jag med min raport där mina med pappremsor har spruckit medans mina med glasfiberremsor har hållit. :O De jag hunnit laga har jag bytt ut till glasfiber och de har klarat denna vintern mycket bättre än remsorna dok ej till 100%

Redigerat:
Mikael_L
Där ser man ...
Ja debatten får gå vidare ... :)

Jag kan också tillägga att mina sprickor är verkligen tunna, syns bra på målad vägg, men tapet skulle knappast spruckit, tror jag., och skulle därmed maskera det hela.

BGW,
Jag har gjort samma misstag som du beskriver vi ett tillfälle. Jag trodde att jag kunde spackla bort problemet och la på många lager. Det hela såg fint ut tills sommaren kom... Då reste sig remsan fuktiga dagar och bildade en ås medans den torra dagar krympte och bildade ett dike. Jag insåg då att det helt enkelt inte går att lägga remsa över en ofylld skarv.

Lösningen för min del blev att först skära upp ett snitt mitt i remsan rakt genom alla spackellager och därefter "V-forma" snittet med en vass kniv. Därefter fyllde jag upp det bildade diket med gipsputs (viktigt att ta en utfyllnadsmassa som inte sjunker, och som "limmar" bra mot dikesväggarna).

Därefter slipade jag till en jämn yta och limmade för säkerhets skull dit en ny remsa med våtlim som sedan spacklades och slipades. Numera rör sig inte den skarven ur fläcken. :D

Och jag hade en kompis som hjälpte mig spackla i köket precis när vi precis hade köpt huset och det utan remsor och det har fortfarande inte spruckit alls. Tror det beror på humöret hos den som spacklar än vilket av de man väljer. :)

Bezt skrev:
Och jag hade en kompis som hjälpte mig spackla i köket precis när vi precis hade köpt huset och det utan remsor och det har fortfarande inte spruckit alls. Tror det beror på humöret hos den som spacklar än vilket av de man väljer. :)
Här måste jag tyvärr säga emot dig, det är inte humör som ska avgöra.
Metoden att spackla och sedan sätta en remsa som armering är den som fungerar bäst rent generellt. Och visst fungerar det också att hoppa över remsan, i vissa fall, men det kommer att finnas betydligt flera som får sprickbildning. Så vill man chansa och "låta humöret" avgöra om det fungerar eller inte så ska man självklart göra det, men också kalkylera med att man tar en större risk att behöva göra om arbetet. Så jag har lite svårt att se varför man inte ska ta det lilla arbetet med att lägga en armeringsremsa då även kostnaden är försumbar.

Använder alltid pappersremsa och gör 3 spacklingar, med olika spackelbredder. Hellre lite mindre i varje omgång och minimalt med slipande.

Kom nu plötsligt på att jag faktiskt haft problem med en pappersremsa och det var en "billig" remsa utan perforeringar, dvs massa små hål. Den var det problem med att pressa ut luften från och det ville bildas bubblor. Med de "riktiga" remsorna som har småhål är det inga problem. Håll upp din remsa mot en lampa så ser du hålen som är nålspetsstora. Har din remsa inte dessa så kasta skiten och köp en ny.

pappremsa sätter man efter 1,a spackling,sedan finspacklar man.
skall man sätta glasfiberväv på väggarna så behövs ingen remsa alls.

använd vid skarvpackling grov spackel 1,a varvet sen finskpackel.
man kan om man är duktig på spackling använda det grova även 2,a varvet
pappremsa kontra glasfiberremsa är precis lika bra om man bara gjort rätt från början.
båda remsor sättes efter 1,a spackling.

p,s ja jag är gammal målare

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.