Märklig diskussion det här.
TS frågade ju hur han skulle göra för att han hade glömt att fogspackla 1:a varvet och därmed inte har någon botten för remsan. Hur man gör när man spackler remsa vet han ju redan...

Fast vissa av oss andra lyssnar och lär. Tack nybyggd!

AndersS skrev:
Här måste jag tyvärr säga emot dig, det är inte humör som ska avgöra.
Metoden att spackla och sedan sätta en remsa som armering är den som fungerar bäst rent generellt. Och visst fungerar det också att hoppa över remsan, i vissa fall, men det kommer att finnas betydligt flera som får sprickbildning. Så vill man chansa och "låta humöret" avgöra om det fungerar eller inte så ska man självklart göra det, men också kalkylera med att man tar en större risk att behöva göra om arbetet. Så jag har lite svårt att se varför man inte ska ta det lilla arbetet med att lägga en armeringsremsa då även kostnaden är försumbar.

Använder alltid pappersremsa och gör 3 spacklingar, med olika spackelbredder. Hellre lite mindre i varje omgång och minimalt med slipande.
Hmm kanske inte framgick helt men det var skämtsamt menat även om det var sant, klart man ska remsa.

Vi har samma problem i vårt vardagsrumstak. Vi har nu precis beslutat att strunta i det fram till sommaren och då skickar vi iväg dottern till farmor några dagar och då tar vi och skär bort allt spackel där vi har pappremsor och gör om det med glasfiberremsor istället. Vi har försökt att spackla på men det blir inget bättre.

Mikael_L
byggankan skrev:
Vi har samma problem i vårt vardagsrumstak. Vi har nu precis beslutat att strunta i det fram till sommaren och då skickar vi iväg dottern till farmor några dagar och då tar vi och skär bort allt spackel där vi har pappremsor och gör om det med glasfiberremsor istället. Vi har försökt att spackla på men det blir inget bättre.
Ni har inte funderat på något typ microlitfilm eller liknande istället?
(Jag har dålig koll på detta, men själv skulle jag nog undersöka det istället för att försöka göra om skarvarna för att dom ska få en ny chans att spricka upp :S)

Skarvarna har inte spruckit utan vi har varit dåliga med pappremsorna (precis som TS). Vi har funderat på microlit men då måste vi göra om hela taket (ryggåstak i ett rum på 55 kvm). Pappremsor har vi bara på gipsskivornas kortändar och det är inte överallt det är fult så då är det ca 10 ställen på 1 m längd som måste göras om så det känns enklare att bara ta det. Också med tanke på att vi redan försökt fixa det i 2 omgångar så är det nu sådana bullar också utöver de fula skarvarna så då tror jag det är bättre att göra om än att låta det vara kvar.

Mikael_L
OK.
Med tanke på förutsättningarna så låter det ju vettigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.