Vi har en gammal bod som närmar sig slutet av sin livslängd - stommen håller på att mörkna sönder - men jag tror att den har några år kvar i tjänst. Vi har målat huvudbyggnaden i rött med vita knutar och hade tänkt att använda samma kolörer på boden.

1. Röd fasad, vita vinkskivor är självklart men dörrarna? Helt vita blir för ”mastigt” och det finns inte något dörrfoder som kan målas i vitt.

2. Fasaden är inte målan på säkert 50 år och då troligtvis någon form av lasyr? Det känns lite onödigt att lägga dyra pengar på riktigt bra färg så jag funderar på slamfärg med funkar det? Jag tror att det går att få nästan trärent med en stålborste.

vedboden.jpg

The Tor skrev:
1. Röd fasad, vita vinkskivor är självklart men dörrarna? Helt vita blir för ”mastigt” och det finns inte något dörrfoder som kan målas i vitt.
Jag skulle inte måla dörrarna vita. Antingen samma rödfärg som väggen eller kanske svarta. Men smaken är ju delad.

Vitt är som sagt inte ett alternativ på dörrarna. Även rött är jag tveksam till - jag är rädd att hela boden blir en klump.

Jag har en liknande bod, utan knutbrädor eller dörrfoder, som är helröd inklusive dörrar men med vita vindskivor. Lite klumpkänsla kan det kanske finnas men eftersom boden inte är i bästa skick så tycker jag dörrarna "försvinner" på ett helt OK sätt.

Sen har jag finare bodar röda med vita knutar och foder. Där är dörrarna svarta. Här framträder ju dörrar och fönster mycket mer och det passar bra tycker jag då boden är i gott skick.

Du kan inte åka runt och få lite inspiration.

Edit: Sök på vedbod på google/bilder så finns det lite varianter

Redigerat:
Jag har sett mig om och ofta så målar man dörrarna i svart eller grönt. Finns även röda men då handlar det oftast om stora portar och inte vanliga dörrar.

Dörrarna är idag målade med täcklasyr så där lär vi få fortsätta med en detta. På fasaden skulle jag hellre ta någon billigare färg - skulle det funka med slamfärg eller linoljefärg? Om man även målar dörrarna röda är jag lite orolig att det kommer se konstigt ut med blanka dörrar och matt fasad.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.