Jag pratade med en hantverkare här om dagen som sa att man brukar måla väggen innan bredspackling med en spärrskicktsfärg, det är inget som jag hört talas om innan. Obs detta är ett vardagsrum inget WC kök eller motsvarande.

En annan fundering: hur mycket av tapeten måste vara bortsliten innan man bredspacklar? Går det bra om det är en del småfransande tapetbitar kvar?

Anledningen till att man målar innan bredspackling kan jag tänka mig är pga att spacklet inte skall lösa upp ev tapet som sitter kvar. Lite som att man brukar förlimma sugande ytor innan tapetsering... Men det kanske inte gäller här...

Mvh//Janne

S
beror på vad för matrial som är bakom. ibland måste man ha spärrfärg
måste inte få bort all tapet. små bitarna försvinner

Hur mkt av tapeten som måste bort märker du när du spacklar...

De mesta små bitar släpper när fukten från spacklet hamnar på väggen. Prova att spackla en liten del så märker du om det släpper.

Därför användes nån typ av oljefärg förr (för att binda det lösa) nu tror jag en del använder våtrumsgrund.

SBH skrev:
beror på vad för matrial som är bakom. ibland måste man ha spärrfärg
måste inte få bort all tapet. små bitarna försvinner
En nyfiken fråga:

Vart försvinner små bitarna?

Mestadels är det papperstapet som vi kommer att spackla på men på några ställen har det gått så långt så att gips eller masonitskiva tittar fram. Där tror jag att det kan vara läge att måla lite först, men frågan är om det inte räcker med takfärg eller motsvarande. Vad tror ni?
Det första tapetlagret är slätt och fint, sitter som berget.

S
ja. du får testa att bred spackla en vägg någon gång.
små fransar är dom som är cirka 5mm*10mm för mig

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.