Hej,

Jag har problem med hårda bulor/knölar i tapeten efter grundmålning, det verkar inte vara luftbubblor eftersom de inte försvinner efter man snittat dem. Vad gör jag?

Bakgrund: Huset är byggt 1983 och renoverat löpande under åren. Stort sett hela huset har renoverats under 2000-talet. Vi flyttade in för 2 månader sen.
I fredags rev jag bort lösa tapetbitar och spacklade sen slipade till med sandpapper, då fanns inte en bubbla eller bula någonstans.
Igår (lördag) målade jag med Beckers Binder enligt instruktion från butiken, efter ca 5-10 min börjar stora bubblor uppstå i tapeten. Under torktiden (-8 timmar) försvinner dessa gradvis men kvar finns ett antal hårda bulor (tänk er ett stort myggbett fast stenhårt).

Det har nu gått 23 timmar sen Bindern lades på och eventuella luftbubblor borde ju ha försvunnit. Men vad sjutton gör jag åt dessa bulor, de syns rätt ordentligt och det handlar om ett hundratal så man vill ju bli av med dem. Skära loss dem (med vad?) ? Spackla hela väggarna?

Kanske ska förtydliga, det är alltså ett sovrum jag ska måla om (eller rättare sagt, måla över en ful gul tapet)

Jag tror det är flera tapettlager. Har du otur, släpte limmet från första lagret och nu har du typ 5 lager i luften. Då är det bara att börja om. Riva rubbet. Ledsen, men så tror jag...

F-n också, var rädd för det. Och jag som kände mig så duktig med bra förarbete och allt *snyft*

Jaja, bara att kavla upp ärmarna igen då.

Hur "river jag rubbet" - alltså riva ned alla lager med tapet tills jag når innerväggen? Och isf, hur gör man det? Jag är en riktig newbie i dessa sammanhang, har hittills bara anlitat proffs för denna typ av åtgärder.

Ånga bort dem (det finns billiga tapetborttagare) eller smäcka på renoveringsgips.

btg308 skrev:
Ånga bort dem (det finns billiga tapetborttagare) eller smäcka på renoveringsgips.
Jag tror mest på renoveringsgips (6mm). Minst jobb. När man ångar, kan det hända att en del är limmat med våtrumslim eller annat skit. Då fastnar man.

S
ingen ånga om du ej vet att det är betong bakom. du kan förstöra gips och trä.
ren. gips är att som sagt att rekomendera

Jag tror faktiskt att det är gips bakom åtminstone 2 av väggarna

Maken ville försöka skära bort bulorna och spackla över, så nu är det gjort (ca 150 st bulor borttagna *puh*), så får vi se hur det blir. Om det inte blir bra så får det bli renoveringsgips.

Varför användes binder till det? Den är helt värdelös tillsådant. Enda dom fungerar bra är oljebaserad grundfärg.

Fast det är inget man anväder frivilligt.
Skära upp, spackla & grunda är den rätta lösningen .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.