P
Pongu: Grundfärgen tränger ju in rätt bra, men jag hade grundoljat allt obehandlat virke för att täppa till alla porer i träet, särskilt med akrylat.
13 svar · 25,0k läst
W
wallerius2003: Hallå Ska tapetsera om vardagsrummet i vår kåk från 1939. Har rivit bort vävtapeten och under den finns det en pappskiva 10mm (typ) och bakom den finns den råspont som är uppspikad på ett regelverk med sågspån som isolering. När jag började rivar llite i pappen så märkte jag att mina händer började lukta starkt surt. Lukten är den samma som en bortglömd handduk kan få i
0 svar · 3,4k läst
F
fredand44: Hej Gaia! Tackar för ditt mycket intressanta svar! Mvh Fredrik
9 svar · 82,7k läst
B
bjurel: Jag tycker som Albin att falu rödfärg är det självklara valet på ett timmerhus i Dalarna. Däremot håller jag inte med om att järnvitriolen gör att huset blir speciellt mycket mörkare efter 10 år. Då har färgeffekten av järnvitriolen spelat ut sin roll. Dessutom kan man välja att ha en litet mer utspädd järnvitriol för att inte få huset för mörkt under den första tiden.
13 svar · 12,0k läst
M
Mattias Jönsson: Jag har inte sett någon på Biltema på sistone, men de brukar kallas "ISO-kopp" eller "ISO-bägare", efter standarden ISO 2431 som anger hur viskositet kan mätas.
7 svar · 10,6k läst
S
steve5432: I vårat badrum målade vi med våtrumsfärg... den är lite blankare än vanlig färg verkar det som. /S
1 svar · 3,1k läst
K
kimmo_thn: Gjøco går ju för att vara en riktig kvalite färg.. I folksams test i Norge så var just den du hade sett på bland dessa 7 av 45 färger som klarade testet.. Har bara hørt massa positivt om den.. Kostar ca 900-1000 kr för 10 liter
1 svar · 2,4k läst
B
BigGitt: [citat] Det tycker inte jag. Till trä, bör träfärg användas. Och den ska kunna andas om stugan kallställs vintertid. Jag skulle använda träfärg för inomhus användning eller utomhus och vädrat som fan i många dagar. Men jag kan ha fel. Immobil har större erfarenhet i frågor som denna.
2 svar · 3,6k läst
N
nybyggd: avrådes att använda våtlim,den torkar för fort på en vanlig pappers tapet,och fototapet är känsligare än en vanlig tyapet. köp ett bra tapet lim hos färghandlaren. fråga i affären rekomenderas.
2 svar · 4,6k läst
cederbusch
cederbusch: Precis vad jag ville höra. Tack.
14 svar · 30,3k läst
S
steve5432: Hej! Har precis kollat på min svågers nyinköppta hus, och såg att den relativt nya braskaninen har fått svarta taksteg medans taket är orange tegel nylagt 04. Han tycker själv att detta ser dumt ut och vill att jag hjälper honom att fixa det. Vilken färg ska jag använda? jag tänkte köpa några sprayburkar med grundfärg + blank orange färg för att få bra finish. vanlig hobbyfärg
0 svar · 2,2k läst
Bricco
Bricco: [citat] Smart enkel lösning :)
2 svar · 1,7k läst
P
Pongu: Ah! Kände inte till den färgen! Bara den är diffusionsöppen så markfukten kommer igenom ska det nog gå bra!
6 svar · 3,2k läst
N
nemlan: :D det borde finnas "like" knappar på foruminlägg också. Mitt resonemang är egentligen baserat på lösningsmedel: En nafta-buren träolja borde ha en hög torrhalt för att den tränger relativt djupt in i virket. Då måste det finnas mer torrvara så att något av oljan faktiskt ligger i ytskiktet och inte bara långt ner i träet. Det är samma anledning till att dessa är bättre för
7 svar · 4,7k läst
T
Tobbemålare: Man måste kolla om det är knastar eller fukt fläckar . Är det knastar så funkar schellack å är det fukt fläckar mörka typ gula ringar funkar en spärr färg typ isolera från Alcro
1 svar · 3,3k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Finns ju lite tjockare i polyester också. Flüggers fiberfilt, t.ex.
3 svar · 2,8k läst
N
nemlan: Om virket är schysst och vältorkat så brukar kvistarna klara sig utan extra behandling, MEN det är ju tråkigt när en nymålad panel blir gulprickig så kvistlack är att föredra! Jag tror dock inte att leverantören av panelen kvistlackar heller, så kolla med dem först om de kan ge dig någon garanti på målad panel (det är en färdig produkt, så det ska de kunna göra). Om ni ska
1 svar · 3,2k läst
N
nemlan: Det är alltid en viss risk men se till att måla klart ut i knutarna, dvs. pausa inte mitt på fasadytan, så syns det knappast. Om det skulle göra det så är det lite väl mycket differens, vilket jag tror att även fabrikanten håller med om.
1 svar · 1,0k läst
E
essends: Det går att lasera på lackade ytor, ser dock för taskigt ut enligt mig. Köp en halvliter och prova . Blir det dåligt så är det bara måla över men det går helt klart om det inte är någon sorts båtfernissa dom lackat med
1 svar · 2,6k läst
L
lillelee: Hej! Vi håller på och inreder våran övervåning. Jag har hela tiden varit inställd på att vi skall sätta gips som vi sedan spacklar och målar som innertak. Tycker helt enkelt att det är snyggast då vi har många spotlights. Nu börjar min man och många runt om säga att det är svårt att få spacklingen bra, så nu lutar det (tyvärr) mot takskivor. Är det någon som har tips på
0 svar · 1,2k läst
A
Alko: Hej! Hade tänkt följa upplägget från Festools brochyr om trapprenovering: (http://www.festool.se/Service/Documents/Applikationer/Applikation-602_Renovera_trappor.pdf) Alltså beställde jag 36-40 och 80-kornspapper till Festoolslipmaskinerna. Tanken är att trappans alla delar (20-tals furutrappa, invändig) ska målas med linoljefärg sen. Men så slog det mig, varför slutar man redan vid
0 svar · 1,6k läst
F
SBH: japp satsa på göra som du skrev. lite onödigt att foga. du kan sätta fog före du sättter väven. så ej den går sönder i hörnen. skär du väven öker riksen för spricker i hörnen
2 svar · 2,1k läst
mångstekta
mångstekta: blöt dit finger och gnugga det lite i taket på den undre färgen... får du färg på fingret måste du skrapa ner det som är löst grunda sedan allt med en oljefärg och sen måla med en vanlig takfärg då håller det garanterat! kan troligtvis vara en limfärg/kalkfärg under därav släpper det övre lagret... Lycka till!
2 svar · 3,3k läst
·
T
Tune: Är ni säker på att det verkligen är penseln. Man ser ju ganska enkelt om det är släpp från penseln, skräp från luften eller partiklar som var med i färgen frän början. Jag har jobbat ett antal år (ca 15 å)r inom färgindustrin och det är inte alltid som färgen är så fri från partiklar som den borde vara.
8 svar · 3,4k läst
E
eviljava: Jag tror att det var en vattenbaserad golvlack och det är nog en förutsättning att den är vattenbaserad för att lacken skall kunna "reagera" med betsen (som också är vattenburen). Testa att blöta ner en liten bit på ledstången, då får du en uppfattning om vilken kulör du kommer att få när du lackar (med vattenbaserad lack).
3 svar · 2,0k läst
D
Draedon: Det blev Nordsjös färglösa olja för utemöbler. Gick loss med 80 sandpapper och sedan 120, stolen har fått sig en omgång olja men behöver minst en till. Den sög i sig en hel del, men skillnaden var då lätt värd allt arbete! [bild]
3 svar · 6,7k läst
K
Kiiwih: Jag har hittat många fina fototapeter men de kostar tyvärr minst 3000:- att tillverka/köpa, och det är på tok för mycket pengar. Himla synd eftersom det ofta blir väldigt fint. Midbec hade fina tapeter, kanske hittar något där :) Mvh Hannah
3 svar · 1,7k läst
S
scar69: [citat] Demidekk Visir är en grundolja. Finns både med och utan pigment....
4 svar · 5,8k läst
Raceman
Raceman: Börja med att blöta upp golvet rejält kring fläckarna så att träet blir mjukt. Prova därefter med att försiktigt skrapa bort färgen, häll på mer vatten allteftersom fläckarna blir mindre. Så har jag gjort vid ett tillfälle med gott resultat, men då var kravet att gölvet skulle se ut som innan färgfläckarna kom dit. Om man skall lasera kanske man kan sänka slutkraven något.
1 svar · 13,2k läst
K
Kendal: Tack för svaret! Ska hem och spackla om 30 minuter, återkommer med hur resultatet blev när jag är klar! Före och efter bilder kanske kan vara roligt med :)
6 svar · 5,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.