Hej, har 2 frågor, som ni ser på bilden har jag tagit bort den gamla dörren plus karm, och tänkte bara jämna ut de med vägg nu för få en större öppning. Problemet är att jag inte vet vad som är smidigast för att få en bra "finish". Väggen är 12cm tjock (betong), och har funderat på om man ska regla för att sen sätta gips som går i våg med väggen.
Men sen hitta jag dessa reglar som är 45X120mm breda (exact som väggen).
Funkar de att bara skruva fast dom, spackla eventuella mellanrum och sen måla den precis som väggen, grundfärg sen vanligt färg.
Sista tanken vore ju absolut enklaste lösningen, men funkar de med trä och kommer de se bra ut. Hörnen på regeln är redan lagom "rundad och mjuk"

• IMAG0110.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ola78
Hade du tänkt dig att sätta ett antal reglar jämte varandra och spackla? Tror det kommer funka dåligt, trä är ett levande material så det kommer röra på sig beroende på luftfuktigheten och då kommer det spricka i skarvarna. Köp 45*95 reglar och bygg en vägg av och sätt 13 mm gipsskiva på varje sida så har du en vägg som är lika tjock och ett bra underlag och försätta jobba med. Skivorna är faktiskt inte 13 mm även om man säger det utan i själva verket 12,5 mm tjocka så väggen blir precis 120 mm tjock.

Min tanke med reglarna var att när dörren nu är borta är betongen väldigt ojämt och kommer bli alldeles för svår att spackla jämt. Så tanken var att sätta 120mm reglar "runtom" öppningen. Båda sidor plus upptill för att sedan måla de så de ser ut som endast en stor öppning inte en gammal dörröppning.

De du nämner var nått sånt jag tänkte först men de verkar krongligare, men de är nog de rätta sättet.
För bästa resultat och "tåliga hörn" bör jag väl köra, 45x95 regeln, gipsskivor på sidor som också blir 45 djupa sen blir de väl en gipsbit frammefrån som blir 120 bred. Men vad har man för att få till en bra kant när de blir gips mot gips?
Nån sån här som sedan spacklas över är väl lämpligast?
http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-20802.aspx

Redigerat:
alternativet är sätta träramen sen lista in allt. om det passar in i övrig inredning dvs. men inte speciellt billigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.