I mitt evighetsprojekt har jag hittat gammal målad pärlspont under masoniten i taket. Så klart att jag vill behålla den 
Huset är byggt 1915 men när senaste strykningen av det nyfunna taket är gjord har jag ingen aning om.
Jag har nu slipat/ruggat ytan och tvättat flera gånger med målartvätt men blir osäker på vilken slags färg jag skall använda.
Jag provmålade en liten yta med vattenbaserad lackfärg men det liksom smular sig även om inte den underliggande färgen verkar att luckras upp.
Kan någon guida mig rätt, tack!!!
Mvh
Lara-M
Huset är byggt 1915 men när senaste strykningen av det nyfunna taket är gjord har jag ingen aning om.
Jag har nu slipat/ruggat ytan och tvättat flera gånger med målartvätt men blir osäker på vilken slags färg jag skall använda.
Jag provmålade en liten yta med vattenbaserad lackfärg men det liksom smular sig även om inte den underliggande färgen verkar att luckras upp.
Kan någon guida mig rätt, tack!!!
Mvh
Lara-M
har du använt grund färg först ??är det bara tvättat innan så ska grund färg funka och sedan färdigfärg.
använd samma fabrikat på båda.
ta ammoniak att tvätta med ( 10 % ammoniak 90 % vatten ljummet)
sen ska det funka
använd samma fabrikat på båda.
ta ammoniak att tvätta med ( 10 % ammoniak 90 % vatten ljummet)
sen ska det funka
Varför inte försöka måla med samma typ av färg som den tidigare har målats i? Om det är pärlspont så var det troligtvis linojefärg. I byggnadsvårdsforumet hittar du många entusiastiska linoljefärgsmålare som kan ge råd.
Linjolefärg ger en helt annan lyster och levande yta än moderna färger, men jag kan erkänna att den kan vara jobbig att måla i ett tak eftersom den ska arbetas in tunnt i underlaget. Men det finns entusiaster som gör jobbet att skrapa rent sina tak och sedan måla med linoljefärg bara för att det blir så fint.
Linjolefärg ger en helt annan lyster och levande yta än moderna färger, men jag kan erkänna att den kan vara jobbig att måla i ett tak eftersom den ska arbetas in tunnt i underlaget. Men det finns entusiaster som gör jobbet att skrapa rent sina tak och sedan måla med linoljefärg bara för att det blir så fint.
Jag har precis målat mitt linoljefärgsmålade pärlspontstak från ungefär samma år som ditt. Eftersom det är ett kökstak tvättade jag först med fettlösande så att man får bort sot och smuts, cillit-bang funkade bäst. Målartvätt löser inte tillräckligt effektivt upp fettet som blivit av matlagning under många år. Ammoniak som du tipsades om ovan funkar nog också.
Efter att jag tvättat/skurat taket målade jag med en strykning ny linoljefärg vilket räckte gott och väl för att täcka. På något ställe hade jag inte fått bort allt fett och färgen liksom kröp av där jag målat men efter en stund kan man gå tillbaka och dra lite extra där så funkar det.
Som Sommartorparn skriver får du en helt annnn lyster med linoljefärg och att dra den ovanpå den redan befintliga färgen blir säkert väldigt bra.
Efter att jag tvättat/skurat taket målade jag med en strykning ny linoljefärg vilket räckte gott och väl för att täcka. På något ställe hade jag inte fått bort allt fett och färgen liksom kröp av där jag målat men efter en stund kan man gå tillbaka och dra lite extra där så funkar det.
Som Sommartorparn skriver får du en helt annnn lyster med linoljefärg och att dra den ovanpå den redan befintliga färgen blir säkert väldigt bra.
Tack för era svar!!!
Känns helt rätt att välja linoljefärg =) Och eftersom även mitt tak är ett gammalt kökstak så skall det nog får sig en omgång Cillit-Bang, vilket lockar lite mer än ammoniak.
Önskar er alla en underbar helg!
Mvh
Lara-M
Känns helt rätt att välja linoljefärg =) Och eftersom även mitt tak är ett gammalt kökstak så skall det nog får sig en omgång Cillit-Bang, vilket lockar lite mer än ammoniak.
Önskar er alla en underbar helg!
Mvh
Lara-M
Funkade väldigt bra för mig att ta sprayvarianten och spraya direkt i taket sen vänta en liten stund och torka bort. Tyvärr tog jag i lite för mycket och sprayade hela taket innan jag började torka av och det medförde att det hann torka in så jag fick börja om. Alltså spraya en mindre yta i taget så kommer det bli riktigt bra. Lycka Till!
Jag gillar linoljefärg. Men en sak man måste vara medveten om är att den gulnar när den inte utsätts för solljus, exempelvis i taket inomhus. För att lura ögat så att det inte uppfattar gulningen brukar man därför bryta den vita färgen så att den får någon dragning åt grått eller grönt. Kort sagt undvik måla i helt rent vitt och välj någon av de brutna vita som finns hos de olika linoljefärgstillverkarna. (eller gör din egen brytning).
Det blir säkert jättefint!
Det blir säkert jättefint!
Just (grå)gröna tak verkar ha varit ganska vanligt. Flera innertak (pärlspont) i mitt hus var ursprungligen gröna och jag har sett exempel på gröna tak även i andra gamla hus. När man linoljemålade tak valde man gärna något annat än vitt.
Nej jag vet inte hur vanligt det var men jag vet att tak ofta hade andra färger än vitt.
I vårt fall har vi målat taket i samma kulör som det hade, vi rev ner masonitskivorna och paneltaket satt under (eller över) men behvde en ny strykning med färg eftersom det var väldigt smutsigt av sot och fett. Den gröna kulören är dock inte originalkulören från när huset byggdes i början av 1900-talet utan från allra första början var det blekrosa färg i taket och en nästan grisrosa på väggarna. Till detta ekådrade dörrar och snickerier. Den gröna har alltså tillkommit senare, jag skulle gissa på 1920 ungefär.
I vårt fall har vi målat taket i samma kulör som det hade, vi rev ner masonitskivorna och paneltaket satt under (eller över) men behvde en ny strykning med färg eftersom det var väldigt smutsigt av sot och fett. Den gröna kulören är dock inte originalkulören från när huset byggdes i början av 1900-talet utan från allra första början var det blekrosa färg i taket och en nästan grisrosa på väggarna. Till detta ekådrade dörrar och snickerier. Den gröna har alltså tillkommit senare, jag skulle gissa på 1920 ungefär.
Både tak och de pärlspontsväggar jag har hittat i huset går i den gröna nyansen som Sophie har lagt ut. Hemma hos mig kommer det dock inte passa att ha kvar den färgen men en vit alternativt grå ton kommer bli fin fint och samtidigt inte bli för modernt =)