21 792 läst ·
24 svar
22k läst
24 svar
hjälp varför släpper färgen?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 243 inlägg
Aha, jag som trodde man kunde måla med alkydfärg på gips. :S
Men om man kletar in taket med klister och hoppas på att eländet ramlar ner, som Skoga föreslår, finns inte risk att väggarna som är nymålade blir förstörda?
Med tanke på att det är äggoljetempera och varit många lager att måla skulle det vara en mindre katastrof.
Men om man kletar in taket med klister och hoppas på att eländet ramlar ner, som Skoga föreslår, finns inte risk att väggarna som är nymålade blir förstörda?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 243 inlägg
Menar du att man ska skruva upp renoveringsgips ovanpå? Hmm....
om det var fuktvandring i TS tak så skulle färgen ramla ner för länge sen och utan någon större hjälp
. Det finns inget bättre plastfärgborttagare än limfärg som sitter under plastfärgen. Jag kunde dra av plastfärgen som en löst sitande tapet från mina fuktiga väggar
. Det var samma som har hänt när ni målade väggar med vattenbaserat - takfärgen blev fuktig i kanterna och följde med tejpen.
Bra resultat får man när man fuktar ytan med tapetklister. Nu när det är så fuktigt inne och ute så kanske släpper det lättare och utan klister ? Jag skulle prova med en spackelspade
. Det kan ju gå snabbare än att skruva/ lima gipsskivor, remsa +spackla skarvar, tapetsera och måla minst 2 gånger ............ och går det inte att skrapa/tvätta så kan man alltid ta till Lockes tips 
gaia
Bra resultat får man när man fuktar ytan med tapetklister. Nu när det är så fuktigt inne och ute så kanske släpper det lättare och utan klister ? Jag skulle prova med en spackelspade
gaia
Tapetklister kan nog vara en bra idé, för färgen bubblar i kanterna där vi har rivit bort tapeter med hjälp av tapetklister.gaia skrev:om det var fuktvandring i TS tak så skulle färgen ramla ner för länge sen och utan någon större hjälp. Det finns inget bättre plastfärgborttagare än limfärg som sitter under plastfärgen. Jag kunde dra av plastfärgen som en löst sitande tapet från mina fuktiga väggar
. Det var samma som har hänt när ni målade väggar med vattenbaserat - takfärgen blev fuktig i kanterna och följde med tejpen.
Bra resultat får man när man fuktar ytan med tapetklister. Nu när det är så fuktigt inne och ute så kanske släpper det lättare och utan klister ? Jag skulle prova med en spackelspade. Det kan ju gå snabbare än att skruva/ lima gipsskivor, remsa +spackla skarvar, tapetsera och måla minst 2 gånger ............ och går det inte att skrapa/tvätta så kan man alltid ta till Lockes tips
gaia
Skruva upp gipsskivor tror jag inte är aktuellt, dels verkar det som du säger ännu jobbigare, dels vet jag inte om det är så lätt att få snyggt. Hela problemet är att vi inte har så mycket tid till detta. :S
Klicka här för att svara