Y
detta moment var klart det tråkigaste hittills..

Köpte sån billigare M3 maskeringstejp. Står att den klarar 40timmar...

Men, är det 40timmer med spillfärg på sig? Eller ska jag springa ut och dra loss all tejp fort som attan?

Du kan alltid snitta tapen med kniv, längst en stålspackel.
Tag det lugn. Själv råkade jag för problem först efter 4 veckor då jag slarvade med att dra Biltemas tape. Du har gott om tid. Stressa inte. Men låt den inte sitta på i 4 veckor ;)

Y
men färgen går inte genom tejpen?

Absolut inte. Den kan krypa lite i skarven om du är slarvig med penseln.
För att färgen skulle gå genom tapen, skulle den behöva lösa upp den. Och detta skulle vara möjligt endast med cellulösa färger och plast tape. Kan hända att andra lösnings medel baserade färger kan lösa visa plasttape. Men inte annars.

Y
Hur gör ni med snetaken då...
"undertaket" ska vara vitt, panelen röd.

Känns som ett evighetsprojekt att sicksacka...

dsc00420ao.jpg

Köp en spruta och spruta mot en spackel. Eller tejpa igen.
Det lilla mellan brädorna får förbli vit.

Använder en kantbräda som målas i väggens färg:
P7215052.JPG

Y
tänkte typ tejpa längst panelen och skita i sicksacka med det vit... kantbräda lät dock intressant... fast mina masonitskivor är mer vågiga än.. nja, vågor..

Stötbräda heter det. ;)
Säkerligen varierar den korrekta benämningen beroende på var man bor i landet men här så heter det stötbräda. Man stöter upp locken mot...

För övrigt så kör jag själv med en stor spackel, tycker det funkar kalas.

Y
stor spackel hjälper ju inte, jag ville ju att det vita skulle in mellan gapen så att säga.. men skiter nog i det.. spackel har jag testat å de sket ju sig direkt, hehe

Yrrol.

Sluta tjata och lyssna på flickorna! ;) Måla den *brädan på marken o sen spika upp.

P.s.
Yrrol.

Hade jag varit dig, hade jag försökt att fylla spikhålen med nåt uteakryl. Eller massvis med färg. Annars kan fukten käka upp din fasad.

kamilenski skrev:
Yrrol.

Sluta tjata och lyssna på flickorna! ;) Måla den *brädan på marken o sen spika upp.
Ja, brädan behöver ju inte vara infälld som på min fasad, den kan lika gärna sättas utanpå läkten. Målas då helt vit (eller röd, det är en smaksak) , sätts upp och sedan duttar man spikhhuvudena med färg. Har även sett, när man gör den utanpå, att en del väljer en trekantig variant. Det blir väldigt snyggt. Den bör isåfall vara vit.

Annars är det väl egentligen ingen konst att måla kanterna med en liten pensel, köps i lämplig hobby- eller konstnärsbutik där de säljer penslar för olja/akryl/akvarell. Ett jäkla pilljobb, men det går.

Lockstöt? :)
Underlättade målningen en hel del på vårat faluröda garage.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.