Nu har jag bara det sista finliret kvar så är köket helt färdigt. Hur gör ni för att få snygga latexfogar? Det som nu ska fogas är hörn där passbitar möter vägg, mellan skåp och tak, stänkskydd och vägg osv. Jag överväger nästan att gå på silikon som jag tycker är mycket lättare att jobba med, bara dra ut en sträng med lite överflöd, doppa silifixen i diskmedelsvatten och dra av, sen ett sista finputsning med samma blandning på fingret.

Samma förfarande, tycker inte latexfog är jobbigare. Fördelen är ju att man kan korrigera kladdig latexfog, det är ju väldigt svårt med silikon. Använd det som passar bäst, latexfogen måste ju målas över, silikonen kan inte målas över. Vinklar mot kakel, stänkskydd etc kanske silikon är bättre t.ex.

Mitt tips till dig är att skära pipen i rätt storlek för bredden på fogen som du vill ha och foga i ett jämnt tempo så du slipper efterdra med fingrarna. En snygg fog direkt från sprutan utan kladd helt enkelt.

• Gilla
Johan Svetoft
  • Laddar…
För egen del har jag dragit slutsatsen att tricket med snygga fogar inte är hur man drar med fingret eller med vad man drar av. Hemligheten ligger i att lägga på en lagom fet sträng. När man väl lärt sig det blir fogen snygg utan ytterligare trolleri.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.