Ska ge mig på att renovera ett gäng fönsterfoder och fönsterspeglar. Som ni kan se på bilden är färgen på speglarna sprucken och krackelerad. Samtliga speglar ser ut på ungefär samma sätt. Färgen är gammal, tjock och sitter hårt förutom där den har släppt. Tacksam för tips hur jag bäst går tillväga i arbetet. Vilka verktyg och maskiner rekommenderas? Behöver jag slipa ner till trärent eller går det att lösa på annat sätt. Speglarna är ca 35 cm djupa.

• photo.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skrapa med målarskrapa. Inte för hårt, du ska bara få bort lös färg (flagor).

Spackla med snickerispackel, använd små japanspacklar. Du spacklar skador och de ställen där färgen släppt (eftersom det blir nivåskillnader annars, det gamla färglagret är ju tjockt).

Slipa spacklingarna lätt, 120 papper.

Bättra på spacklingarna.

Slipa alla ytor lite lätt med 120 papper.

Grundmåla och 2 x färdigfärg. Rolla eller pensla på färgen, men du ska absolut penseldra alla ytor det sista. En roller lämnar efter sig en "död" yta (tänk kökslucka), penseldragen lämnar efter sig en levande vacker yta.

Tack för tipset! Är inte risken stor att färgen som idag sitter fast lossnar likt den som har flagnat idag?

Ett annat problem som inte riktigt syns på bilden är att lackfärgen i vissa speglar har krackelerat (typ som krackelerat porslin), dvs små små sprickor. Trots krackelering sitter färgen stenhårt. Om jag målar på detta kanske den nya färgen krackelerar efter ett tag?

Håller på med samma sak på några dörrfoder och gamla spegeldörrar. Utgångsläget såg ut precis som hos dig. Flera gamla färglager där det översta börjat sprick och flagna av. Jag har använt varmluftspistol. På mina dörrar och foder har alla färglager släppt ganska lätt. Det är mycket jobb men jag tror resultatet kommer bli mycket bra.

Har du använt färgskrapa efter varmluftspistolen? Ända ner till trärent? Vad använder du för pistol?

Varmluftspistol till färger bubblar sig sen skrapa av den med en färgskrapa. Lite beroende på vad det är för färg så funkar det olika bra men gammal oljefärg släpper oftast ganska lätt från trät. Varm bara en ganska liten bit åt gången och skrapa sen fort. När färgen kallnar fastnar den igen.

Vad gäller varmluftspistol kommer man långt med en billig för några hundralappar från t.ex. Biltema eller Jula.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.