Har lite funderingar hur jag ska gå till väga när jag ska tapetsera väggarna i huset, de är uppbyggda av block som är ihopspikade med varandra, 1,2m breda. På reglarna sitter det 10mm träskiva, typ masonit, fastspikad och ibland med klammer.

Min tanke är att skruva skivorna eftersom spikarna inte sitter så bra längre (huset är från -70).

Men sen då, där skivorna ligger kant i kant så ligger även väggblocken kant i kant och endast ihopspikade med ett par spikar inuti. Är det stor risk för sprickbildning då man har tapetserat?

På vissa ställen kommer det behövas bredspacklas då skivorna skiljer 2 mm i nivå med varandra och på andra ställen ligger skivorna helt perfekt i nivå.

Tips kring detta?

Bifogar bild på skrapningsarbetet jag håller på med.

• DSCN0865_640x480.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
6mm renoveringsgips över hela väggen.

Känns onödigt, borde gå att lösa på smidigare sätt utan att tapeten spricker i skarvarna.

Skapar dessutom massa jobb runt alla dörrar och fönster då man måste köpa klackfoder.

Sen för att skruva renoveringsgips bakom alla element så måste man plocka ner dom.

Kan man leva med att det spricker lite var stans och att skivorna inte ligger i nivå med varandra, så skippa gipset.

Trä rör sig med årstiderna, gips är stumt. Tror inte att det finns några genvägar.

Det räcker inte med att skruva träskivorna tätt , typ var 10e cm och att lägga skarvremsa över skarvarna innan man spacklar?

Att skivorna inte ligger i nivå med varandra tänkte jag lösa genom bredspackling, inget jag tänkt ge mig på själv utan ta in fackman för det...

Renoveringsgips med förskjutna skarvar i förhållande till masoniten är det enda som gäller tycker jag med.

lorens skrev:
Det räcker inte med att skruva träskivorna tätt , typ var 10e cm och att lägga skarvremsa över skarvarna innan man spacklar?

Att skivorna inte ligger i nivå med varandra tänkte jag lösa genom bredspackling, inget jag tänkt ge mig på själv utan ta in fackman för det...
Då får du nog sätta microlit över hela väggarna innan tapetsering.

Alla andra sätt än att gipsa är att be om problem, trät kommer att röra sig hur man än skruvar och spacklar....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.