Jag har några IKEA-stolar av modellen Stefan hemma som jag tänkt att måla i en helt annan färg, funderar på grönt för att få lite liv i det hela.
Dessa är idag svarta i grunden, se länk.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00211088/

Det jag funderar på är hur jag ska göra för att få ett bra resultat, vad ska man tänka på och i vilken ordning?

Min plan som jag spånat ihop på 5 minuter är följande.

1. Tvätta stolen med målartvätt

2. Sandpappra lite med relativt finkorningt slippapper

3. Måla med en vanlig pensel och vanlig lackfärg, glans 20. Eller, behöver man grunda innan?

Beckers häftgrund först ör ett tips sedan lackfärg i valfri glans , ca 40 kanske, givetvis en bra ide att matta ner det innan så tvätta kan du skippa om vill.

essends skrev:
Beckers häftgrund först ör ett tips sedan lackfärg i valfri glans , ca 40 kanske, givetvis en bra ide att matta ner det innan så tvätta kan du skippa om vill.
Men du tror verkligen att jag behöver häftgrund?
Det går inte att måla rakt på den svartbetsade ytan?

Såg inte bilden i telefonen men är det en betsad yta så är det inga problem att måla

Okej bra.
Jag testar att köra lite med sandpapper först då helt enkelt, vilken nivå ska man ha på sandpappret tro? 80, 120, ngt annat?

Sedan själva målningen, ska man köra en vanlig enkel pensel?
Eller ska man ge sig på en skumroller eller liknande?

Skumgummi och en bra pensel, minst 120 , räcker säker med 240 så slipper du sliprepor.

Slipar du med för grovt så är det bra med en grundfärg som fyller bra.

Sedan själva målningen, ska man köra en vanlig enkel pensel?
Eller ska man ge sig på en skumroller eller liknande?
Finns ingen anledning att använda roller till så små ytor som en stol. Ska du använda mer än ett mälningsverktyg så använd en liten pensel 20-30 mm och en bredare 60-75 mm.

Vadå ingen anledning, ser fler än en anledning.

Relativt slätt resultat, slipper få rinningar runt alla hörn osv

Helt klart bra alternativ för en amatör

Tänk på att mörk bets kan "blöda" igenom, så eventuellt vill du måla ett första lager med spärrgrund av något slag.

Anna_H skrev:
Tänk på att mörk bets kan "blöda" igenom, så eventuellt vill du måla ett första lager med spärrgrund av något slag.
Enkel IKEA-bets, tror du verkligen att den kan göra det?

Stolen är ju klarlackerad.
Lackfärgen du länkar till bör funka bra, den är blank och oljeburen, exakt vad du behöver.
Tycker ditt första förslag med målartvätt och sedan en lätt slipning med 180 papper blir bra.
Pensel funkar men sprutmålning är bäst.

Nimjaneb: jag var för lat för att klicka på lnäken, så när TS skrev betsad gick jag på det och missade att den var lackad också ;-)

Annars är det ju så att bets i princip alltid blöder rejält, och jag skulle inte hålla det för osannorlikt att billigare best färgar av sig mer.

Lyfter tråden med uppdatering

Har nu försökt dra igång detta projekt genom att besöka olika butiker för att handla in rätt material.

Pratade med någon färghandlare som trodde att man absolut skulle grunda innan.
Han har iof inte fått mer info ifrån mig att det är betsade IKEA-stolar det handlar om.

Så igen, tror ni att jag kommer att behöva grundmåla innan?

Och ifall jag behöver grunda.
Tror ni att det fungerar med en färg som heter Caparol capacryl snickerigrund som jag har hemma?
Enligt denna verkar det ju tveksam till möbler?
http://www.caparol.se/Portals/_se/u...piration_sub_pdf/GDS_inne_mala_snickerier.pdf

Lyfter tråden, frågeställningarna i inlägg nr 14 kvarstår.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.