Nimajneb
Nimajneb: Vanlig tvättbar väggfärg
1 svar · 1,1k läst
T
thomasx: Ja det ser ju jättebra ut det där :)
6 svar · 6,0k läst
mattiasp
mattiasp: Jag svarar här i forumet i stället, det är ju så forum fungerar: Det går bra att spärra med shellack även i efterhand. Om man vill vara säker på att slippa ojämna fläckar kan man behandla hela ytan. Ett skikt som är tillräckligt tjockt för att spärra bygger nämligen lite så att det kan bli fläckar i relief.
21 svar · 13,1k läst
I
ivo: Hej, jag ska olja en ny ek trappa och provisoriskt lagt gipsskivor bakom den (trappan och gips ligger mot varandra). Nu undrar jag hur slipper jag oljan i gipset. Jag tänkte ta ut skivorna igen och stryka på någon färg fast har ingen aning vilken. Tack för hjälpen.:(
0 svar · 1,4k läst
D
DNLMusik: Åker och köper en ångare imorgon och hoppas på att det kanske underlättar en del. Återkommer om det fungerade eller ej! Betongslip med diamantskiva låter onekligen som mycket krångel för en jädrans tapet. Jag håller tummarna för ångaren! Har hört och läst här att det ska fungera bra.
2 svar · 2,1k läst
L
LisaHenrik: Hej! Jag funderar på att måla vår ytterdörr. Den är idag oljebehandlad teak. Går det att göra? Vad behöver jag göra innan jag målar och vilke färg ska jag använda? Vill inte ha den helblank. Tack.
0 svar · 3,2k läst
G
SBH: bara börja starta firma ;-)
11 svar · 15,4k läst
L
Leif0413: Är ni ute efter luckor som är lite lackade så finns det idag folie du kan köpa på nätet som du sonika stryker på luckorna. Det är typ en sådan folie de använder när de gör dekaler. Har en vän som ville ha svart pianolack, så han beställde sådan folie i färdiga bitar och satte på luckorna, det blev riktigt tjusigt och man ser inte att det är folie.
8 svar · 3,7k läst
S
solsimon: Hej! Nu har jag läst en massa trådar om målning av furupanel men vore tacksam om jag kunde få lite hjälp av alla proffs här. Vi planerar att beställa ett stort målarjobb av någon firma pga att vi inte själva hinner. Vi har ca 100 kvm furutak likt det som syns på bilden. All furu verkar vara behandlad av förra ägaren med 1 lager lasering eller lack (jag kan inte avgöra vad men bakom
0 svar · 4,7k läst
·
K
Klicka: Någon här som har testat Floetrol? Detta skall blandas i färgen och skall förlänga torktiden så att färgen hinner flyta ut och bli slätare än annars.
0 svar · 1,9k läst
Stefan N
Stefan N: Gips är lättast att få till.
1 svar · 2,0k läst
Darth Peter
Darth Peter: Det sitter mosaik vid diskbänken. Att fortsätta ner hade sett mupp ut.
8 svar · 3,2k läst
raveper
raveper: Ta ner brädan och måla inne..
13 svar · 17,2k läst
J
JanneSjo: någon som har tapetserat på 3 mm lackboard? lackboard är vitmålad board. jag funderar på att limma en sådan på väggen under köksskåpen och sedan tapetsera. frågan är om den kommer bågna eller liknande då den är tunn någon som gjort liknande?
0 svar · 2,4k läst
Stickan56
Stickan56: [citat] Det beror på hur noggrann du är och om du skall måla eller tapetsera. Man kan t.ex. sätta den på väv med mycket bra resultat. Det viktiga är att du använder våtrumslim som fyller ut bättre än vanligt vävlim, dessutom får man inte snåla med limmet. Skall man tapetsera som jag gjort behövs inget ytterligare underarbete. Lösa tapeter och upphöjda skarvar skall naturligtvis
3 svar · 1,6k läst
Bezt
Bezt: Vi målade direkt på ett gammalt underlagsgolv av gran i vår klädkammare som var obehandlat och inga kvistgenomslag där inte. Iofs huset byggt 1939 så kvistarna kanske inte slår igenom när trät är så gammalt?
10 svar · 3,2k läst
O
oneofsix: Sipa med 180 korn därefter grunda med en vattenbaserad snickerigrund 1 gång . Lägg ett lätt mellanslip med 240 kornför att rugga topparna(fiberresningen i MDF:en). Grunda en andra vända och slipa med 240 korn igen. Vi använder excenterroterande slipmaskin till detta, dock kanter samt rundning för hand. Efter detta slätstryck med en vattenbaserad snickerifärg i valfri kulör. Lycka
3 svar · 1,9k läst
Stickan56
Stickan56: Generellt sett är ju Tremco ett bra fabrikat. Jag har dock bara använt fönsterkitt och PL-serien. MVH Stickan
9 svar · 6,1k läst
·
M
MangePainter: Såvida ni inte är erfarna på att bredspackla skulle jag råda er till rotgipsen faktiskt. Det blir nog inte väldigt mycket dyrare. Om ni iallafall vill bredspackla så satsa på ett kvalitetsspackel, det är värt varenda öre:) Sj föredrar jag rullspackel typ aclros lätt rull, lr nordsjös eu/kombi. Räkna med att spackla minst 2ggr beroende på hur underlaget ser ut. Mvh
5 svar · 9,4k läst
H
Helioz: Du kan använda cementbaserat spackel istället typ husfix/lagningsbruk och spackla alt filta ut det men det kommer att bli mycket dyrare än att putsa med vanligt c-bruk. Silikatfärg är ingen höjdare på sandspackel heller då silikatfärgen härdar genom en kemisk reaktion med cementen/kalken i putsbruket. Färgen kommer fästa/torka på sandkalken men får inte samma livslängd då
4 svar · 4,3k läst
J
jkarlberg: [citat] Du får spackla lite bredare så det blir en mindre övergång.
2 svar · 10,5k läst
Suhagg
Suhagg: [citat] Tack
2 svar · 4,0k läst
Stefan N
Stefan N: Köp en kvalitetsfärg och inget skit från Byggmax så är det inga problem med täckning.
5 svar · 10,6k läst
C
Calderon: vicken häftig ide, varför kom jag inte på den själv ?? super bra, TACK...
2 svar · 2,1k läst
raveper
raveper: Aldrig hört talas om detta problem. Är det ett problem?
10 svar · 17,4k läst
K
Klicka: Jag funderar om jag kan måla om mitt köksgolv. Det är plastmatta. Går det?
4 svar · 3,3k läst
Janus82
Janus82: Lägg garderobsdörrarna på ett par bockar och täck tapeten med ett fuktigt/blött badlakan. Efter några timmar eller kanske lite mer är det inga problem att dra bort hela tapeten. Jag brukar använda en stekspade för att hjälpa till att få bort den blöta tapeten. Det funkar kanon!
2 svar · 6,3k läst
Suhagg
Suhagg: Körde med vanlig sand. Rörde om lite då och då. Tror det vart rätt jämnt och bra. Helt klart enkelt och billigt sätt att få det lite mindre halt.
5 svar · 14,7k läst
Stefan N
Stefan N: Du är säker på att underlaget sitter ordentligt? Gör det det så är det för lite lim eller fel sort.
11 svar · 12,6k läst
D
darkg: Tapeten: [bild]
9 svar · 3,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.