17 484 läst ·
39 svar
17k läst
39 svar
Hälsosammare färger?
cederbusch skrev:
Det är naturlatex du talar om, jag tror inte att den används i modern färgproduktion.
Men även om en råvara är naturlig så innebär det inte att den är förnyelsebar, guld t ex är inte förnyelsebart. Linfrön är lättodlade däremot.
Vad jag förstår innehåller latexfärger mest syntetiska ämnen som inte är förnyelsebara och som man inte vill ha i avloppet eller i naturen. Linolja och jordpigment etc gör ingen skada på naturen.
En sak som jag har funderat över är följande: Som nybliven förälder vill man ha den bästa ekologiska maten till sina barn (när de slutat amma). Man letar ekologiskt på hyllorna, lagar egen mat gjord på de bästa råvarorna osv.Anhyan skrev:eviljava: Jag kanske ska tillägga att jag förstår din åsikt =) Jag försöker så långt det går dra ner på kemikalier och dyl. Försöker äta ekologiskt, använder ekologiska rengöringsprodukter, schampo/balsam osv. Tvättar alltid kläder innan jag använder dem osv. Men visst. I dagens samhälle är det oundvikligt att undvika "farliga" ämnen. Men jag försöker reducera så mycket det går och är rimligt. Det här är ett litet steg på väg. Många bäckar små liksom =)
Men sedan sitter de små liven och tuggar på plastleksaker, träleksaker med färg, eller allt möjligt de kommer åt. Då hoppas man verkligen att dagens barnleksaker inte avger så mycket skadliga ämnen när barnen tuggar på dem? :S
Var köper man leksaker som är nyttiga att äta?
Anhyan skrev:Jo det reducerar ämnen som kläderna impregneras i vid transport och som används vid framställningen av exempelvis bomull. Det kan handla om flamskyddsmedel eller liknande giftiga ämnen. Jag är relativt säker på att jag hellre har lite rester av mitt flytande, ekologiska tvättmedel i dem än flamskyddsmedel.
Jag tror Cederbusch menar att man inte drar ner på användningen av kemikalier i allmänhet genom att tvätta nya kläder, men din fråga handlade ju från början om hur vi exponerar oss och våra barn för kemikalier i mer omedelbar mening. Och då är det förstås viktigt att tvätta nya kläder ordentligt. Det var nog jag som drog in den mer globala aspekten av frågeställningen.
Dels har man ju den rent själviska hänsynen till den egna och anhörigas hälsa, dels den till miljön, naturen och kanske alla människor. Så om man verkligen vill minska på användningen av kemikalier på lång sikt måste man väl återanvända kläder och tygfibrer så långt som möjligt. Och tänka på färgers beständighet och miljöpåverkan utöver den omedelbara på fostret och det lilla barnet.
Det har väl gjorts en del studier och jämförelser angående detta? Finns inte en märkning på leksaker har jag för mig?eviljava skrev:En sak som jag har funderat över är följande: Som nybliven förälder vill man ha den bästa ekologiska maten till sina barn (när de slutat amma). Man letar ekologiskt på hyllorna, lagar egen mat gjord på de bästa råvarorna osv.
Men sedan sitter de små liven och tuggar på plastleksaker, träleksaker med färg, eller allt möjligt de kommer åt. Då hoppas man verkligen att dagens barnleksaker inte avger så mycket skadliga ämnen när barnen tuggar på dem? :S
Var köper man leksaker som är nyttiga att äta?![]()
Men här kan det bli lite dubbelt, för jag har rätt mycket gamla leksaker från 60-70-talen som jag inte vill slänga, och å andra sidan kan det nog finnas ämnen där som man inte alls vill att barnen ska få i sig. Slänga och köpa nytt eventuellt mer hälsosamt eller spara och riskera att barnen får i sig otrevligheter?:S
Här finns ekologiska leksaker, en del gjorda av majs, dvs går att slänga på komposten när de är färdiganvända. 
http://www.ekokul.se/
http://www.ekokul.se/
Självbyggare
· Stockholm
· 2 702 inlägg
Mina erfarenheter och det jag fått veta/höra via tillverkare/producenter/användare om oljebaserat vs vattenbaserat...
lackarna: bli dum i huvudet eller få allergier/astma... antimögelmedlet i vattenbaserade är långt ifrån nyttigt (plus om man målar med det utvändigt så drar det åt sig getingar o andra mindre flygfän som bara den... *AJ*)
Lösningsmedelsbaserade/oljebaserade... ja ångorna säger allt... inte nyttigt någonstans, dock så håller det bättre, framförallt i mer utsatta miljöer...
så inget är bra, men olika saker är bättre beroende på vad de ska vara samt hur utsatta de är och var de ska användas
lackarna: bli dum i huvudet eller få allergier/astma... antimögelmedlet i vattenbaserade är långt ifrån nyttigt (plus om man målar med det utvändigt så drar det åt sig getingar o andra mindre flygfän som bara den... *AJ*)
Lösningsmedelsbaserade/oljebaserade... ja ångorna säger allt... inte nyttigt någonstans, dock så håller det bättre, framförallt i mer utsatta miljöer...
så inget är bra, men olika saker är bättre beroende på vad de ska vara samt hur utsatta de är och var de ska användas
Eftersom det fortfarande är liv i den här tråden så lägger jag mig med ett par förtydliganden:
"Vanliga" latexfärger som är rekommenderade av astma och allergiförbundet samt svanenmärkta är inte farliga att måla med. En färg som rekommenderas av A&A förbundet är emissionsfri efter 4 veckor, dvs. det finns inget kvar i luften om utrymmet vädrats och inget "kommer ut" från väggen.
Övriga naturprodukter borde inte vara farliga, men som med alla färger så kan lukten vara obehaglig eller t.o.m. irriterande om du är överkänslig. En markant skillnad är att dessa färger tar betydligt längre tid på sig att genomhärda än 4 veckor. Skulle du reagera dåligt på dem så gissar jag att det tar längre tid än så innan du kan vistas i rummet igen.
När det gäller leksaker är det bästa i min mening att låta dem var obehandlade eller eventuellt olja dem med något som är lämpligt för "matytor". Jag tänker av någon anledning på t.ex. bivax eller paraffin. Om det tvunget ska vara matt, blankt eller liknande så går det att polera ytan till hyfsat resultat
Vissa lackfärger (vattenburna förstås) är godkända enligt ISO standard för ytskikt på barnleksaker. Denna standard är inte så mycket att hurra över för oss hemanvändare eftersom den egenligen bara sätter gränsvärden för hur mycket tungmetaller ytskiktet får innehålla (svenska färger = 0 skulle jag tro), men tanken är att om ungen sitter och gnager på leksaken så ska denne inte kunna få i sig skadliga mängder av något. Sen kan man ju debattera om hur mycket färg småbarn ska äta från spjälsängar och annat.
"Vanliga" latexfärger som är rekommenderade av astma och allergiförbundet samt svanenmärkta är inte farliga att måla med. En färg som rekommenderas av A&A förbundet är emissionsfri efter 4 veckor, dvs. det finns inget kvar i luften om utrymmet vädrats och inget "kommer ut" från väggen.
Övriga naturprodukter borde inte vara farliga, men som med alla färger så kan lukten vara obehaglig eller t.o.m. irriterande om du är överkänslig. En markant skillnad är att dessa färger tar betydligt längre tid på sig att genomhärda än 4 veckor. Skulle du reagera dåligt på dem så gissar jag att det tar längre tid än så innan du kan vistas i rummet igen.
När det gäller leksaker är det bästa i min mening att låta dem var obehandlade eller eventuellt olja dem med något som är lämpligt för "matytor". Jag tänker av någon anledning på t.ex. bivax eller paraffin. Om det tvunget ska vara matt, blankt eller liknande så går det att polera ytan till hyfsat resultat
Vissa lackfärger (vattenburna förstås) är godkända enligt ISO standard för ytskikt på barnleksaker. Denna standard är inte så mycket att hurra över för oss hemanvändare eftersom den egenligen bara sätter gränsvärden för hur mycket tungmetaller ytskiktet får innehålla (svenska färger = 0 skulle jag tro), men tanken är att om ungen sitter och gnager på leksaken så ska denne inte kunna få i sig skadliga mängder av något. Sen kan man ju debattera om hur mycket färg småbarn ska äta från spjälsängar och annat.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden