7 939 läst ·
6 svar
8k läst
6 svar
bästa nikotinspärr?
har nikotinsmutsiga målade släta tak ( ej träpanel) och söker ett bra medel som spärrar nikotin.
Vill helst bara tvätta och sen måla 2 gånger och få perfekt vit matt tak.
Alla tillverkare tycks ha det bästa. De som säljer lösningsmedelbaserat säger att det är det enda som fungerar. De som säljer vattenbaserat säger samma sak.
Misstänker att det finns en viktigare skillnad mellan de 2 sorter utom lukten.
Vilket sort kan man verkligen lita på?
gaia
Vill helst bara tvätta och sen måla 2 gånger och få perfekt vit matt tak.
Alla tillverkare tycks ha det bästa. De som säljer lösningsmedelbaserat säger att det är det enda som fungerar. De som säljer vattenbaserat säger samma sak.
Misstänker att det finns en viktigare skillnad mellan de 2 sorter utom lukten.
Vilket sort kan man verkligen lita på?
gaia
Jag har använt mig av Rustas lacknaftabaserade utegrund, det blev iallafall ett jättefint tak. Det var porös treetex i taket som gulnade trots 2 varv vattenbaserad takfärg. Efter ett varv utegrund och ett varv takfärg igen var det perfekt. Sedan luktar det ju gott med lacknaftabaserat 
jag har inget emot lukten men det skulle vara skönt att slipa det. Har också provat vanlig vattenbaserat takfärg x3 och det gula läckte tyvärr genom trots att den var snövit i början. Först var det vit men medan den torkade så blev det gulare och så var det efter varje nästa påmålning fast mindre och mindre .... det blir ju många varv.
Vattenbaserad spärr är dyrt och det är kanske bara blandat på en dyrt titanoxid som täcker mycket bättre men det dyra pigmentet spärrar ju inget .....
Lösningsmedel betyder att det är alkydfärg. Är det alkyden som är spärren?
Vattenbaserad spärr är dyrt och det är kanske bara blandat på en dyrt titanoxid som täcker mycket bättre men det dyra pigmentet spärrar ju inget .....
Lösningsmedel betyder att det är alkydfärg. Är det alkyden som är spärren?
Jag har använt beckers panelgrund för att stoppa genomslag av brun bets på en innerdörr.Det är en vattenburen alkydfärg.
Det finns ju utomhusfärg som också är vattenburen alkyd, kanske det funkar lika bra men billigare.
Det finns ju utomhusfärg som också är vattenburen alkyd, kanske det funkar lika bra men billigare.
Redigerat:
Tack för alla hjälpsvar 
Mina tak gick ej att tvätta rent därför att all tvättvatten sögs direkt in i gamla takfärgen så jag fick inget smuts på tvättsvampen.... den blev bara torr
. Misstänker att tjock lager med gammal takfärg suger för bra. I ett sånt läge skulle vara dumt att chansa 3 eller fler ommålningar och jag köpte lacknaftabaserad för 1300kr /10 liter - helt OK pris om den håller vad den lovar
. Ska räcka att måla 2 gånger.
Ska det målas 3 gånger så berättar jag om det senare ....
gaia
Mina tak gick ej att tvätta rent därför att all tvättvatten sögs direkt in i gamla takfärgen så jag fick inget smuts på tvättsvampen.... den blev bara torr
Ska det målas 3 gånger så berättar jag om det senare ....
gaia
Klicka här för att svara