28 784 läst ·
9 svar
29k läst
9 svar
Latex eller Akryl målarfog?
Billiga Byggmax latex som jag har dragit mellan alla gipsskivor som spackelgrund eller bottenfog eller vad man kan kalla det krymper rätt rejält.
Bostik akrylfog jag använt på andra ställen krymper mindre men om det är generellt för latex/akryl eller för tillverkare vet jag ej.
Utan att va expert så skulle jag fogat det i omgångar beroende på hur stor glipa du vill dölja.
1-2 mm är nog inga större problem oavsett men är det 10 så börjar krympningen märkas rejält.
Bostik akrylfog jag använt på andra ställen krymper mindre men om det är generellt för latex/akryl eller för tillverkare vet jag ej.
Utan att va expert så skulle jag fogat det i omgångar beroende på hur stor glipa du vill dölja.
1-2 mm är nog inga större problem oavsett men är det 10 så börjar krympningen märkas rejält.
Produkter som diskuteras: "akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
Tack för tipsen, jag har satt en list ovanpå där jag var nu, men i rum utan list ska jag måla på latex-fog framöver för att undvika att de blir fula med åren.
Man ska nog vänta ett tag innan man målar så de inte spricker märkte jag... fogen krymper ju efter hand.
Man ska nog vänta ett tag innan man målar så de inte spricker märkte jag... fogen krymper ju efter hand.
Det beror nog på vilket märke du använder. Jag brukar oftast köra Beckers och där har jag aldrig varit med om att det krymper. Bara att måla när fogen är genomtorr.Johnny_ skrev:
Byggmax fog krymper däremot löjligt mycket.
eviljava skrev:
Mycket riktigt. Fog av god kvalitet kan du måla över ganska tidigt.
Men t.ex. Byggmax fogmassa....herregud vilket skit!
Även Casco's Målarfog tycker jag är riktigt skräp, väldigt lös och krymper massor.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden