Hej alla glada byggare!

Inte varit aktiv här på något år då jag behövde lite råd och tips inför ett eventuellt husköp. Nu blev det en bostadsrätt i stället och vi flyttar om några veckor.

Jag skulle inte säga att jag har tummen mitt i handen, men samtidigt så är min erfarenhet av att fixa själv väldigt liten så det kommer bli en intressant utmaning att i princip försöka göra allt själv i lägenheten utom kakling & badrum.

Har två frågor gällande målning som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

1) Lägenheten är något så när nymålat (ca 1år gammal, vitt) och målat rakt på tapeterna. Det ser helt okej ut förutom att man kan se överlappningarna om man kollar noggrannt vilket inte är så snyggt. Vi har tänkt måla över detta med en annan, mörkare färg. Men hur ska vi lösa skarvarna/överlappningarna?

Kan vi helt sonika slipa med slipmaskin eller ska vi försöka med kniv att skära bort den biten och sen spackla? Känns lite onödigt att bredspackla eller riva ner tapeterna helt och hållet...

2) Även taket kommer behövas målas, speciellt när vi river en platsbyggd garderob som delar av vardagsrum/hall. Taket är i betong (det är ett flervåningshus) och det är lite skrovligt, nästan prickigt så det är inte 100% jämnt ut.

Att det inte är 100% jämnt stör oss inte utan vi funderar helt sonika på att måla rakt över befintlig färg och orginalbetongen där den finns (där garderoben finns just nu). Antar att vi kommer behöva spackla igen de hål som finns efter gamla garderoben.

Vad tror ni, ser ni något problem med det här? Att hyra in en slip och slipa hela taket känns som väldigt mycket jobb.

Tack på förhand alla hemmafixare!

Välkommen tillbaka:-)

I väntan på svar från ev. proffs kan jag ge dig mina amatörerfarenheter (har målat om och fixat i två av mina bostäder + hjälpt några kompisar).
1) Med överlappningarna gissar jag att du menar tapetskarvarna? I så fall har jag hört att det ska finnas en liten "skarvhyvel" som man kan använda för att skära bort skarvarna, sedan får man då spackla för att få det jämnt. Jag skulle personligen inte ge mig på det, tror att jag skulle störa mig mindre på jämna skarvar än på min troligtvis lite ojämna spackling;)
Det är förstås också fullt möjligt att du ändå åker på att bredspackla för att få ett jämnt resultat.
Jag har rivit ner tapeterna i flera rum. Två potentiella problem med det är att det kan bli svårare när väggen är målad (du kan inte blöta tapeten för att lösa upp tapetlimmet – dock kan det ju tvärt om bli relativt enkelt eftersom färgen kan göra tapeten såpass stabil att det blir lättare att dra loss stora sjok) och att det är svårt att förutse vad som finns under – kanske åker du på att spackla i alla fall. Men om väggen under är i bra skick kan det absolut vara mödan värt att ta bort tapeterna – jag blev jättenöjd med resultatet i två av tre rum där jag gav mig på det dryga jobbet.

2) Jag har haft sånt tak och har inte stört mig, jag skulle bara spackla ev. hål och rolla över allt (tänk på att den råa betongen kommer att suga betydligt mer färg).

Tack!

Kommer nog bli så att vi "bara kör". Väggen man ser från sovrumsdörren kommer man inte se då vi ska bygga en ny mellanvägg och sen dölja klädförvaringen liknande en walk-in closet så det är bara på sidorna det finns risk att de syns under noggrann kontroll och det är nog inte riktigt värt arbetet.

Fler amatöråsikter:):
1: Slipa skarvarna med slipmaskin och spackla sedan. Borde ha gjorts innan det målades första gången. Speciellt viktigt om du kommer att ha en mörkare färg. Finns det ojämnheter kvar så kommer att synas tydligare än om det hade varit tex vitt. Om du vill ta ned de målade tapetvåderna och spackla från början så går det att perforera tapeten med spikroller eller kniv och sedan ånga bort dem.

2: Tak i betong brukar vara målade med någon slags strukturfärg. Enligt mina erfarenheter kan det vara svårt att få taket enhetligt när man tex tar bort garderober. Bäst resultat får man om man målar hela taket på nytt med strukturfärg tror jag.

tack för tipset, vi lutar ju åt en mörkare färg så då låter det vettigt att slipa först.

Risken är att om du börjar slipa på skarvarna så har de lättare att resa sig sen när du spacklar dem, glipar inte skarvarna så hade jag spacklat dem 2 ggr tunt så att väggen inte skall bli bulig (vill gärna bli det när man lägger på för mycket spackel. Ang ditt tak, så är det troligen sandgrängat med sandspackel och en sandpump när huset byggdes men dock inte inne i gadroben. Kan vara jättesvårt att "lappa" ihop dessa två tak, är taket målat många ggr efter grängningen så det enklare (lite struktur kvar). Jag hade börjat med att bredspackla (1-2 gr) den råa betongen och därefter måla 2 ggr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.