27 169 läst ·
26 svar
27k läst
26 svar
Går det måla en öppen spis?
Medlem
· Västra Götaland
· 525 inlägg
Till bilen rekommenderar jag i så fall en mycket fin roller ;-)
Rekommenderar att slå en kik på Murmas cementbaserade färger. Gillar tanken att hålla sig till bruksprodukter, dessutom täcker de bra. Har själv målat vår spis med Skalcem, var även tidigare målad med cementfärg.
Vill du komma enkelt undan fungerar det med takfärg från någon vettig tillverkare.
Vill du komma enkelt undan fungerar det med takfärg från någon vettig tillverkare.
Dom gula fläckarna är sot och tjära som blöder igenom färgen. Antar att du använt plastfärg som är den sämsta när det gäller att hålla borta genomslag.
Försök att borsta bort så mycket sot du kan och använd sen som nämnts en spärrgrund som jag absolut rekommenderar INTE ska vara vattenbaserad, hur mycket man än säger att den är lika bra.
Som slutfärg rekomenderar jag en bra ICKE vattenbaserad färg. Ett mycket bra alternativ är Alcros Kraft Tak färg (hette förr i tiden I-Tak). Den är alkydbaserad men stär emot väldigt mycket vad avser sot och tjär genomslag.
Den luktar en del men det går bort snabbt och den håller för det du skall göra.
Försök att borsta bort så mycket sot du kan och använd sen som nämnts en spärrgrund som jag absolut rekommenderar INTE ska vara vattenbaserad, hur mycket man än säger att den är lika bra.
Som slutfärg rekomenderar jag en bra ICKE vattenbaserad färg. Ett mycket bra alternativ är Alcros Kraft Tak färg (hette förr i tiden I-Tak). Den är alkydbaserad men stär emot väldigt mycket vad avser sot och tjär genomslag.
Den luktar en del men det går bort snabbt och den håller för det du skall göra.
Redigerat:
Att använda väggfärg, i synnerhet plastfärg, är inte fackmässigt. Det kommer att leda till ett ökat underhållsbehov. Det kan mycket väl innebära oförutsedda problem i framtiden. Det kommer inte att höja husets värde, så som en fackmässigt utförd infärgning skulle ha gjort, tvärtom. Det kan t o m avskräcka potentiella köpare, den dag man vill sälja. Bortsett ifrån att det är väldigt enkelt att "bara pensla på", så finns det bara nackdelar med att fuska.cust3000 skrev:
Ett extremt exempel:
Vi var på visning av en villa där de boende hade målat den öppna spisen med knottrig plastfärg. Vilket gjorde att hela spisen såg ut som ett dåligt kulissbygge på teatern. Kulören de valt gjorde inte saken bättre... De hade målat hela spisen silver/metallgrå!? När man först såg den så började man att skratta, men skrattet fastnade i halsen, när man började undra om det överhuvudtaget skulle kunna gå återställa spisen, och till vilken kostnad... De kommentarer man råkade höra av övriga personer på visningen, lämpar sig knappast att återge här.
Javisst.cust3000 skrev:
TS bör absolut använda en cementbaserad/mineralisk produkt.cust3000 skrev:
Det gör jag.cust3000 skrev:
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "avskräcka"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Nu får du väl hejda dig lite!!Cujo skrev:Att använda väggfärg, i synnerhet plastfärg, är inte fackmässigt. Det kommer att leda till ett ökat underhållsbehov. Det kan mycket väl innebära oförutsedda problem i framtiden. Det kommer inte att höja husets värde, så som en fackmässigt utförd infärgning skulle ha gjort, tvärtom. Det kan t o m avskräcka potentiella köpare, den dag man vill sälja.
Att en målad spis skulle leda till ev. problem i framtiden, påverka husets värde och avskräcka köpare är en historia jag inte ger mycket för. Ökat underhållsbehov av vad, målat eller infärgat blir skitigt av sot så jag ser ingen skillnad.
Detta är inte påståenden som är sakliga.
Målade spisar är mycket vanliga och inte alls något konstigt, sedan att du inte gillar den metoden är en helt annan historia.
Sedan är det ju bara att blästra bort det om man absolut inte gillar vanlig väggfärg, visst lite arbete men ingen större pilsner att få det gjort om man ändå ska måla och tapetsera rummet där spisen finns.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden