Jag vill ha min eldstad vit istället för det tråkiga rödbruna teglet. Finns det nån färg som klarar det?

ImageUploadedByByggahus.se1360354423.211020.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om inte teglet är glaserat är det bara att måla med vanlig vattenbaserad inomhusfärg.

peppo10 skrev:
Jag vill ha min eldstad vit istället för det tråkiga rödbruna teglet.
Putsa den, är det självklara svaret. Så slipper du förstöra den också!!!
Vill du att teglets struktur skall synas, så slamma den istället.

Vi målade våran med vit väggfärg efter råd från färgaffärn. Vi blev riktigt nöjda. Kunde jag skulle jag lägga upp en bild men de verksr inte funka..

Tack för era svar:)

Hade en liknande spis som vi putsade och målade med vit färg för vägg.

Fungerade utmärkt

Målad med byggmax's väggfärg för 3 år sedan, fortfarande lika vit och fin.
Edit: försökte lägga till bild, men det vägrade fungera... #$*@!*#&^

Redigerat:
Testade att måla en sten nu men det blir som gula fläckar som lyser igenom...
Varför?

peppo10 skrev:
Testade att måla en sten nu men det blir som gula fläckar som lyser igenom...
Varför?
Låter som om man rökt inne och målar om...? Kanske du får använda spärrgrund först.

Föräldrarna målade sin med en slags "knottrig färg" så det såg putsat/slammat ut. Blev helt okej.

Varför???

Jag förstår inte. Det finns väl beprövade tekniker för färga puts och murverk, som inte bara ger en överlägsen hållbarhet (=mindre underhåll), utan också skyddar och bevarar murverket, och kanske t o m höjer värdet på huset. Hur kommer man ens på tanken att måla ett murverk med vanlig väggfärg? Varför fejka? Det kommer alltid att synas att det är fejk.
:thumbdown:

No offence här men vi snackar ju inte om en kakelugn från sekelskiftet. Valet av metod beror ju på vad det är man försöker åstadkomma.

Vill man få spisen på bilden vit så är ett enkelt "knep" att måla den vit. Att putsa om den vit, kalka mm. kräver kanske mer jobba än vad TS är beredd på i detta läge...

• Gilla
parwe och 2 till
  • Laddar…
Precis, vill bara ha vitt tegel helt enkelt:)

Så om du tröttnar på färgen på badrumskaklet, eller bilen, så greppar du penseln?

Cujo skrev:
Så om du tröttnar på färgen på badrumskaklet, eller bilen, så greppar du penseln?
Nä, bilen sprutlackeras, men det är mera jobb.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.