6 399 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Målat vägg med matt täckfärg vit. Efter torkning är hela väggen sprucken i små bitar
Hej!<br><br>
Tänkte höra om det finns någon kunnig som vet vad göra vid målning av vägg inomhus.
Vi målade för en dag sedan väggarna i vårt minsta rum med matt vit täckfärg för att först ta bort "döda" den röda färgen. Förra ägarna hade målat hela rummet i en hemsk djup RÖD färg som vi nu vill måla över. Meningen var att sedan måla över den vita täckfärgen med en mild grön nyans.
Problemet såg vi efter vi målat över de röda väggarna med den här vita täckfärgen, efter färgen torkat. Färgen hade nämligen börjat SPRICKA UPP vid torkningen. Färgen har alltså spruckigt upp i tusentals små sprickor, som ett ormskinn, det ser hemskt ut.
Själva väggen är i gips med tapet i grunden som de sedan spacklat över och till sist målat i den här röda färgen. Vi misstänker nu att den här röda färgen är oljebaserad, alkyd då den under fingrarna känns lite lenare, mjukare och "oljigare" än när man tex tar på en vägg där vi målat med vanlig vattenbaserad färg dvs akrylat. De väggarna känns torra och som "krita". <br><br>Vi kanske begick något misstag. Men vad göra nu? Finns det något annat som man kan sätta på för att dra bort, smeta ut sprickorna med innan målning av den gröna färgen? Eller någon tapet, vävtapet? <br><br>Ställer en fråga här tänkte jag innan eftersom vi inte ska till Flugger färg och fråga proffsen förrens på lördag! Tänkte höra om det finns någon kunnig som vet vad göra vid målning av vägg inomhus.
Tacksam för svar!
Med vänlig hälsning,
Lilly
Tänkte höra om det finns någon kunnig som vet vad göra vid målning av vägg inomhus.
Vi målade för en dag sedan väggarna i vårt minsta rum med matt vit täckfärg för att först ta bort "döda" den röda färgen. Förra ägarna hade målat hela rummet i en hemsk djup RÖD färg som vi nu vill måla över. Meningen var att sedan måla över den vita täckfärgen med en mild grön nyans.
Problemet såg vi efter vi målat över de röda väggarna med den här vita täckfärgen, efter färgen torkat. Färgen hade nämligen börjat SPRICKA UPP vid torkningen. Färgen har alltså spruckigt upp i tusentals små sprickor, som ett ormskinn, det ser hemskt ut.
Själva väggen är i gips med tapet i grunden som de sedan spacklat över och till sist målat i den här röda färgen. Vi misstänker nu att den här röda färgen är oljebaserad, alkyd då den under fingrarna känns lite lenare, mjukare och "oljigare" än när man tex tar på en vägg där vi målat med vanlig vattenbaserad färg dvs akrylat. De väggarna känns torra och som "krita". <br><br>Vi kanske begick något misstag. Men vad göra nu? Finns det något annat som man kan sätta på för att dra bort, smeta ut sprickorna med innan målning av den gröna färgen? Eller någon tapet, vävtapet? <br><br>Ställer en fråga här tänkte jag innan eftersom vi inte ska till Flugger färg och fråga proffsen förrens på lördag! Tänkte höra om det finns någon kunnig som vet vad göra vid målning av vägg inomhus.
Tacksam för svar!
Med vänlig hälsning,
Lilly
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Alkydoljefärg skall inte kännas oljig, så där är det något fel. Det enda jag kan tänka mig är att den tidigare röda färgen som du misstänker är alkydoljefärg har målats på gipsbaserat spackel. Gips och alkydolja bildar nämligen tvål! Man brukar säga att det "förtvålar". Detta kan vara det oljiga som du känner. Då är det bäst att skrapa ner allt till spacklet, spackla om och sedan prime:a med lämplig häftgrund. Oftast är det samma vattenbaserade plastdispersion som används för flytspackling.
Kolla med Flügger för exakta detaljer. De kan sitt jobb och det är från dem jag fick detta tips.
Kolla med Flügger för exakta detaljer. De kan sitt jobb och det är från dem jag fick detta tips.
Oh tack för ditt svar! Så vi måste skrapa ner allt? Det är just det vi tänkte undvika. Ja jag har ingen aning om hur de förra ägarna målade i det rummet. Vi gissar bara på oljebaserad färg men behöver inte vara det. Alltså när man drar med fingrarna över den röda färgen är den lenare och mjukare mer följsam, kanske inte oljig ändå? Svårt att förklara.Johan Gunverth skrev:Alkydoljefärg skall inte kännas oljig, så där är det något fel. Det enda jag kan tänka mig är att den tidigare röda färgen som du misstänker är alkydoljefärg har målats på gipsbaserat spackel. Gips och alkydolja bildar nämligen tvål! Man brukar säga att det "förtvålar". Detta kan vara det oljiga som du känner. Då är det bäst att skrapa ner allt till spacklet, spackla om och sedan prime:a med lämplig häftgrund. Oftast är det samma vattenbaserade plastdispersion som används för flytspackling.
Vi tänkte ifall där var någon vävtapet som man hade kunnat sätta på istället för all skrapning, vi är rädda för att gipsväggen kommer följa med, otroligt tunna väggar. Eller annat medel som smeter ut och täpper till alla sprickor.
Tackar för ditt svar!
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Det kan ju faktiskt vara enklare (och inte speciellt dyrt) att helt enkelt riva bort gipsskivorna och sätt nya.
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Går det inte att limma på en målarfilt och sedan måla?
Renoveringsgips, säger jag. Blir bara skruvskallar och skarvar att spackla och slipa.
Klicka här för att svara