3 131 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Målning av ny furutrappa
Hej!
Har precis fått en ny trappa som vi beställt från danskatrappor. Den är i furu men utan ytbehandling. Precis fått den uppsatt och behöver målas. Det ska vi göra.
Hur ska vi gå tillväga? Har småbarn och vill gärna använda en vattenbaserad färg. Är det tillräckligt med en grundfärg och sedan 2 lager vit färg. Vilken glans är vanlig?
ångrar att vi inte beställde den målad eller målade innan den var uppsatt. Men men..
Tack för hjälpen.
Har precis fått en ny trappa som vi beställt från danskatrappor. Den är i furu men utan ytbehandling. Precis fått den uppsatt och behöver målas. Det ska vi göra.
Hur ska vi gå tillväga? Har småbarn och vill gärna använda en vattenbaserad färg. Är det tillräckligt med en grundfärg och sedan 2 lager vit färg. Vilken glans är vanlig?
ångrar att vi inte beställde den målad eller målade innan den var uppsatt. Men men..
Tack för hjälpen.
Om trappan är skitig efter montage så börja med en lätt slipning (ingen målartvätt på trärent virke). Tag bort dammet och lägg på ett lager snickerigrundfärg. Avsluta med två lager golvfärg (viktigt för slitstyrkan) antingen vattenburen akrylat- eller polyuretanfärg. Eftersom du har småbarn så köp halkskydd och blanda i färgen eller köp en färg med halkskydd redan inblandat. Prata med din färgaffär så hjälper de dig. Glansen brukar vara 30-60 för golvfärg, lägre glas ger även mindre hal trappa.
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Jag målade en trappa för ett tiotal år sedan. Som amatör var det inte helt lätt. Problemet är att golvfärgen var väldigt lättflytande, och att då få den att inte rinna på sidan av vagnstycket. Tänk på det alltså. Kanske har färg utvecklats sen dess dock, det vet jag inte.
Vad bra - tack för tips. Har hört att det kan vara bra att täcka knasterrna först- i så fall vad använder man?
Javisst det är viktigt om du har mycket kvistar. Vanlig vattenburen kvistlack använder du då. Läggs på innan grundfärgen i 1-2 lager. Slipas sedan mycket lätt med lackslippapper innan vidare målning.enstorstark skrev:
oj det bli många lager- man värt kan jag tänka mig
Förresten - ska man bara behandla själva kvistar eller ska man måla hela trappan och räcke med lack?
Jag målade min trappa för någon månad sedan, så jag har inga långtidsresultat att hänvisa till. Men vi använde Hagmans golvfärg, http://www.hagmans.se/se/Produkter/Golv/Malning/39511 Två strykningar skall den ha för maximal hållfasthet och räkna med en torktid på 8-12 timmar (tror jag det var) mellan strykningarna. Färgen var väldigt enkel att jobba med tyckte jag. När det gällde halkskydd var jag också lite orolig, jag ville inte strö i extra halksskydd så jag chansade och körde på med bara färgen. Jag tänkte att i värsta fall kan man kanske lacka in ett halkskydd senare eller köra med sånna självhäftade remsor uppe på trappnosen. Jag målade flödigt med en liten filtroller och jag tycker att strukturen som rollern ger i kombination med färgens yta gavtillräckligt halkskydd.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden