Vi hade en grupp med gamla utemöbler som istället för att slängas i höstas målades med Falu svart, nu vid rengöring i vår märker vi att det färgar av sig, nån som har tips om vad jag kan måla över med utan att färgen släpper.:(
Måste jag slipa bort all färg innan jag lägger på nytt nytt åker dom på tippen:(
Tacksam för tips
 
  • Gilla
Jens Aronsson
  • Laddar…
Visst går det att måla över utan slipning. Men du åker ändå på att borsta möblerna tills färgen inte längre kritar av sig. Sedan målas de med en grundfärg för att avslutas med två lager slutfärg. Jag hade använt oljeburen alkydfärg. Prata med din färgbutik så hjälper de dig.
 
Japp, all färg måste bort innan du kan måla med någon annan färg.
 
Slamfärg är bra och smidigt men inte till sånt man ska vara i närkontakt med...

Som helioz skriver går det nog att få ett hyfsat resultat med en ordentlig rengöring bara. Prova högtryckstvätten. Bäst är förstås helt trärent men det är kanske inget man orkar med på möbler som man ändå var nära att slänga ifjol.

Många slamfärgsmålade fasader har ju blivit övermålade med plast/oljefärg så det fäster väl hyfsat. Tvärtom går ju inte alls däremot, vilket många som oreflekterat målat med plastfärg blivit varse.
 
MB77 skrev:
Japp, all färg måste bort innan du kan måla med någon annan färg.
En vanligt förekommande missuppfattning. Det är tvärtom. Ska du måla på med slamfärg måste all annan färg bort först. Slamfärg, som borstats noga så det inte kritar som sagt, går utmärkt att måla över med annan färg.
 
TorpSara skrev:
En vanligt förekommande missuppfattning. Det är tvärtom. Ska du måla på med slamfärg måste all annan färg bort först. Slamfärg, som borstats noga så det inte kritar som sagt, går utmärkt att måla över med annan färg.
Fast nu var det ju helt nymålat, menar du att det då räcker att borsta noga och sedan måla över...? Det skulle ju inte jag har gjort.
 
MB77 skrev:
Fast nu var det ju helt nymålat, menar du att det då räcker att borsta noga och sedan måla över...? Det skulle ju inte jag har gjort.
Varför? Falu rödfärg (oavsett kulör) är en blandning av vatten, vetemjöl, pigment, järnvitriol och linolja. Vattnet dunstar, linoljan går in i träet och härdar och resten stannar kvar på ytan. I princip blir virket grundoljat (med pigment) och så länge man borstar bort det lösa materialet som finns på ytan finns det inget problem med att gå vidare med grundfärg.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.