Färg, Måla & Tapetsera
AndersS: Cuprinol och Nordsjö tillhör samma koncern. Cuprinol säljs av bygghandel och Nordsjö av färghandel. Själv har jag blandat deras produkter, rätt eller fel.
p.lundgren: Jag skulle fundera på att sprutmåla det med någon vattenbaserad färg, ev med någon spärr/grundfärg i botten. För att färgen ska fästa får du nog tvätta taket noggrant, men har inte en aning om vad du ska använda för det
Glasse: rostgenomslag genom Alcro Tät - hur åtgärda? I sommarstugans duschrum har vi fått mörka fläckar på väggar med ytmaterial väv och Alcros "Tät" (Vit), fläckarna sitter så jag tolkar det som genomslag av rost från underliggande gipsskruvar:( Någon som har tips om hur vi smidigast kan åtgärda detta? Tacksam för tips! Hälsningar Glasse
zno: Om du är smidig kan du ju alltid lyfta bort de yttersta takpannorna och använda läkten som stege...
Helena E: Jag har gett mig på att tapetsera själv för andra gången i mitt liv. Min hall har många vrår och nu har jag nått till toalettdörren som ligger innanför resterande vägg. I själva "taket" tänkte jag lämna det vitt men hur är det egentligen bäst och rätt att göra här? Ska jag tapetsera runt dörren eller bara ovanför den högra dörren som går in till köket? Jag blir galen på
Helioz: Det går ju även att spraymåla med guldfärg. Med en guldfärg av lite bättre kvalitet kommer man inte se skillnad på om knoppen är målad eller förgylld pga avståndet. Du måste dock först noga rengöra koppen (man kan inte måla på ärgad koppar) och sedan börja med en grundfärg och avsluta med två lager polyuretanlack efter guldfärgen.
Roundup: En del menar att lite Boracol i färgen gör susen: http://www.lavtox.se/Vanliga-fraagor-Fasadunderhaall.pdf har dock inte provat själv.
Jored: Hörde med färghandeln och dom rekommenderade terrasslasyr. Så det lutar åt det!
ErikC304: Hmm. Jag kanske har formulerat frågan fel? Det vi söker är färg, tapeter, ytbehanling för att bli av med lukt av sot och tjära. Vad hjälper? Riva av ytan och putsa nytt? Vi hade en firma som tätade rökgången i skorstenen i torsdags. Problemet förut var att det bildades kondens i i skorstenen på grund av för låg rökgastemperatur och det har vätt igenom murstocken och luktat illa i
ia_marre: Tack för svaren. Jag var o köpte en grundfärg iaf och strök på. Tack för allt engagemang ändå!
AndersS: Bubblor brukar gå tillbaka när det torkat. Finns det bubblor kvar när det är torrt skär man bort dem och spacklar över. Man skär inte bort bubblor före det torkat, för då blir det som du beskriver. Och du kommer sedan att få bubblor även när du hänger tapeten som sedan går tillbaka när klistret torkar.
Snailman: http://www.youtube.com/watch?v=a1QSVX7SiCo den här filmen tycker jag är väldigt bra http://www.youtube.com/watch?v=0WSg5j8e0Y8 visar remsa i innerhörn försänkta skivskarvar så spacklar jag först minst remsbredd med vattenutspätt spackel, sedan dit med remsa och trycker dit med smal spackelspade så det mesta spacklet pressas ut, sen dit med spackel så det fyller hela försänkningen
Helioz: Visst funkar det men det kommer kräva fler behandlingar för att bygga upp ett tjockt färglager än om du målar. Kräver även att rummet plastas och maskeras en bra bit upp på väggen vilket kan bli jobbigt. Sprutmålning går absolut fortare vid själva målningstillfället jämfört med penselmålning men ser man på totalt nedlagd tid (fler behandlingar, rengöring mellan varje samt
KnockOnWood: [citat] Jo, ett av husen fick sin andra ommålning efter ca 35 år.
robbieboy: Du kan hitta info på http://www.baldimo.se/fototapet.html Vi beställde en non-woven och det blev riktigt snyggt!
Ingvar H: Jag har en tegelvägg på min veranda som inte var så himla snygg. Dom förra ägarna rev ned putsen eftersom det har läckt in vatten mellan huset och verandan. Huset är ett tegel/lertegelhus med kalkputs, typisk skånelänga. Verandan består av en lättare regelkonstruktion på en låg tegelmur, kalkputsad. Eftersom jag gillar strukturen som teglet ger, så bestämde jag mig för att inte
MarcB: Hej Av någon anledning så har jag en liten utskjutande väggbit i köket där ena sidan är klädd med gips, därefter är det en ganska tjock plywood skiva, sen på andra sidan är det puts. [bild] Rött = gips Grönt = plywood, typ ~20mm tror jag Brunt = puts Detta är sen målat ett par gånger med vanlig väggfärg utan några remsor inspacklade nånstans. Som ni säkert kan gissa så har
pelpet: Finns det fina hörnrollers? Isåfall kanske en sådan kan underlätta arbetet.
Helioz: Strukturroller/strukturvals kanske kan funka? http://www.esska.se/esska_se_s/strukturvals.html
Dizzie: Bumpar denna tråden då jag har exakt samma problem! I min hall + sovrum är taket målat med riktigt grov struktur, resten vanlig hyfsat slät betong. Sovrummet gör inte så mkt iom att det är ett separat rum. Hallen var tidigare separat men jag har nu en öppen planlösning och det ser inte riktigt klokt ut! : ). Färgen verkar sitta halvhårt. Ska man ge sig på att försöka dra ner den
f91jsw: [citat] Som allt annat är det inte svårt när man kan det... Jag skulle nog säga att det ändå är ganska svårt att bredspackla om man aldrig gjort det innan, i alla fall om man vill ha det hyfsat jämnt för att slippa slipa väldigt mycket. Men efter att ha spacklat 4-5 meter vägg har man lärt sig så pass att resten bör bli hyfsat.
prototypen: Jag håller just på med ommålning och sitter befintlig färg så målar jag över med akrylat. Där det går att skrapa rent så oljar och grundar jag. Har ni tvättat så ska nya färgen sitta men Alcros färg kanske har dålig vidhäftning, jag kör Beckers. Det är väl någon garanti de kan åberopa men att komma om sju år och bevisa det ena eller andra, tja..... Blev fasaden fin efter
sweFredrik: Har satt pappremsa i övergångar vägg-tak och vägg-vägg i garaget. Blev riktigt bra. Jag gick däremot den "enkla" vägen och limmade upp remsan med vävlim efter att första lagret spackel torkat.
storpack: Man kan också som jag gör använda sig av olika bredd på spacklarna när man spacklar dvs en smalare första gången och en bredare andra gången den bredare använder jag för att spackla över ev tjocka kanter som blir vid första spacklingen.
storpack: Flugger har en som heter Allflex och fungerar jättebra som grundfärg
Danne_83: Menar att jag ska köpa en akrylatfärg. Haha vet inte ens skillnaden mellan dem.