Färg, Måla & Tapetsera
Mikael_L: Jag håller själv på och målar nu. Så idag kollade jag lite extra hur stora springor jag har, och det var väl uppåt 2-3 mm på sina håll - som jag inte iddes försöka foga ihop. Idag har jag dragit i lite utomhusakrylfog i några kvisthål och i någon spricka i ett par plank. Så länge inte getingar kommer in, typ. ;) Och sprickfixet var rent estetisk åtgärd. *Jag är inte målare
nemlan: Alla större färgtillverkare har kvar täcklasyr. Om du letar ett budgetalternativ så har jag för mig att K-Rauta säljer något som heter Fasadfärg Easy som ska vara täcklasyrish.
Henri: [citat] Om du har gjort rätt eller fel kan du se i bruksanvisningen på burken med grundoljan som du använt.
Klicka: Mejlade till Beckers men de visste inte viskositeten på den färgen jag brukar använda :-/ Men de sa att den får spädas ut max 5%, annars blir resultatet sämre.
Micke64: Jag har mögeltvätt, så jag tänkte köra Yes först, spola av, sen spruta på mögeltvätten och tvätta bort det. Borde funka. Jag kan vänta ett par veckor om det räcker för att se om blåsorna kommer. Håller på med fönster och annat mer kritiskt just nu. Tack för tipsen.
brumbjorn: Färgen är så dyr att det nog alltid blir billigast att ta det som rekommenderas. Spolarvätska är väl nästan samma som T-röd, och innehållet mest etanol. Däremot är svensk spolarvätska inte detsamma som amerikansk. All oskattad svenska etanol, som T-röd, är denaturerad som innebär mystiska tillsatser för att det skall smaka illa. Detta kanske gör svensk variant något sämre.
ef98dpa: [bild] Jag lånär den här tråden eftersom mitt hus också är byggt på 50-talet och är i behov av målning av grunden. Jag tog med en bit puts in till min lokala färghandlare för att få hjälp att välja färg, både vad gäller nyans och färgsort. De gjorde t-sprit test men kunde inte komma fram till vad det var för färg och jag nämnde att på vissa ställen så ser det ut som att
lasse63: 6000kr är väl ungefär vad som blir kvar. För en företagare
linblekinge: nä det är bara färgen som släpper , i ca 1cm flagor på vissa ställen
Yrrol: Butiken hade precis beställt hem en pall från fabriken så den bör ju inte vara gammal. Har massa färg kvar så ska laborera lite sen och fota. Körtfast i ett annat projekt nu dock.
susdan: Åh vad skönt att det bara verkar vara en utseendefråga. Det får duga några år i allafall. Planerna framöver är att spöna om huset.
JakanGranit: Nu kanske jag feltolkar men om du är osäker på att det faktiskt är linolja tidigare, så kan du testa färgtyp (grovt) ganska simpelt. Akryl / Latex - Löses av alkohol Alkyd - kritar / färgar av sig Linolja är, i stort sett enda kvarvarande alternativet, utifall fönstren inte är maskinlackade eller oljat/lackat trä (då oftast ädelträ).
thomasx: 3M eller Tesa, blå kan sitta länge utan att torka fast. Gul släpper inte in färg under tejpen. Biltemas blå funkar också, men håller inte samma kvalite som 3M och Tesa.
Mattias_Jo1: Funkar ändå, gjort själv massor med ggr dvs kört latex fog med ingen grund innan.
miksil: Du kan ju testa att lägga på Grön-fri (eller motsvarande)
dhanjel: Lyfter tråden lite, fundear på att köra på Skodde och med vita knutar. Ingen som råkar ha kört med Skodde och har lite bilder? Tittar man här så känns den rätt mörk: http://www.lovelyhome.se/inspiration-i-60.aspx Kan färgen "Gråmynta" vara ett bättre alternativ om man vill ha lite ljusare?
Helioz: Verkar vara en alkydolja så det skall gå bra att måla över både med alkyd- och akrylatfärg. Fasaden måste dock rengöras som vanligt med fasadtvättmedel innan målningen.
Anna_H: Spärrgrund kostar lite mer men täcker extra bra. Låt torka/härda minst 24 timmar efter första målningen så blöder det inte igenom till nästa lager.
berne88: japp.... har dock löste är fort fukt i väggarna.... tar väl lång tid innan det är torrt i väggarna efter dränering
jostsweden: Kvistlack går inte i efterhand. Men ska ju finnas färg med iblandat skydd mot kvistlack, kanske funkar?
Kakelfog: Det går att måla akrylat på olja, alkyd och akrylat men inte olja på akrylat. Det kommer troligtvis till och med ha svårt att torka ordentligt eftersom det blir helt tätt under den nya färgen pga akrylen. Åtminstone är det så med Beckers färger enligt deras instruktioner men det bör gälla generellt mellan alla märken.
Edvuld: Hej! Har vissa funderingar på att bila in rör för ett till lamputtag i ett grängat betongtak med kornstorlek runt 5mm (ganska grovt). Går det någonsin att få en motsvarande yta efter man spacklat igen så det inte syns? Finns det strukturfärg med så stora "korn" som löser det? Alternativet är väggmonterat lamputtag längst upp på väggen och kabelkanal i taket. Blir lite samma
cecar33: Det är väl ingen som spacklar ett hus och sedan går vidare, för det tillhör ju målningsarbetet. Självklart är prisavdraget lägre en vad kostnaden för att få samma arbete utfört av målare och snickare som man själv skaffar fram. Det är dessutom så att virket ,färg,spackel ,mm kostar eftersom du troligtvis inte kan få lika bra rabatter på detta material och arbete som
KnockOnWood: [citat] Ofta är källarväggar påverkade av fukt som kommer utifrån. Om man då reglar med träreglar är det risk för mögel i regelkonstruktionen. Och att bygga en vägg i skivmaterial kan också stänga in fukt vilket kan bidra till mögelproblem. Att endast putsa eller sätta tunna gipsskivor är nog det säkraste alternativet.
Alfredo: [citat] Nej varför då? Varför inte prova? Du behöver något att "pilla" med, kanske en (hugg)mejsel, eventuellt en hammare att knacka med, ett par spacklar och spackel. Låter för mig som ett lagom "nybörjarprojekt" om nu inte "bulan" är av arten att hela väggen håller på att falla ihop. Blir gropen lite djupare efter "bortpillandet" kan det vara lämpligt att börja med exempelvis
AndersS: I fritidshuset med eget avlopp drar jag ut vattenslangen och tvättar med vatten och såpa. Använder enbart färg som är vattenbaserad och kvalitetspenslar. Urtvättning med enbart vatten, sedan såptvätt och sköljning, avslutningsvis lite såpa igen och sköljning.
ToRy: För att slippa att färgen "bygger" där du målar mer än som ska synas när det är klart så måla helt enkelt så snålt som möjligt. Målar du med rulle så dra ut det med pensel så att det blir så tunt som möjligt. Du kommer ju ändå rolla över med "rätt" färg sen. Då slipper du rullekanten som eventuellt kan uppstå. Sen som redan sagts, måla varannan kulör i taget, 1+3 och