19 180 läst ·
5 svar
19k läst
5 svar
Bredspackla med rullspackel, tapet som lossnar?
Tänkte ge mig på ett försöka spackla ett par väggar (tapet direkt på spånskiva) innan målning! Det har tidigare suttit nån slags strukturtapet där all struktur (i form av trådar) är bortriven.
Igår så gjorde jag ett första försök på en av de mindre väggarna, och det gick käpprätt åt !"#¤%&... Till att börja med så hade jag rivit bort allt löst papper och slipat till, sen målat en omgång med väggfärg för att se var det bubblade upp och sedan skurit bort dessa.
Jag började rolla på mitt nyinköpta Beckers Breplasta rullspackel och det kändes till en början riktigt bra, men efter en stund så märkte jag att det ändå blev lite bubblor på ett par ställen. Jag började då skära och dra, vilket ledde till att mer och mer tapet-papper lossnade eftersom det nu var blött av grönt spackel.. Det slutade med att jag rivit bort/skrapat bort i princip halva väggens tapet och förstört min spackling ganska rejält.
Frågan är nu: vad gjorde jag fel? Vågar jag ge mig på det igen på övriga väggar? Jag har nu kört över de med slipmaskin för att ta bort all lös sittande tapet, men vet ju inte ifall det ändå kan komma att lossna då spackel kommer på. Även om det inte lossnade speciellt mycket vid målningen.
Tips och idéer mottages gärna! :x
Igår så gjorde jag ett första försök på en av de mindre väggarna, och det gick käpprätt åt !"#¤%&... Till att börja med så hade jag rivit bort allt löst papper och slipat till, sen målat en omgång med väggfärg för att se var det bubblade upp och sedan skurit bort dessa.
Jag började rolla på mitt nyinköpta Beckers Breplasta rullspackel och det kändes till en början riktigt bra, men efter en stund så märkte jag att det ändå blev lite bubblor på ett par ställen. Jag började då skära och dra, vilket ledde till att mer och mer tapet-papper lossnade eftersom det nu var blött av grönt spackel.. Det slutade med att jag rivit bort/skrapat bort i princip halva väggens tapet och förstört min spackling ganska rejält.
Frågan är nu: vad gjorde jag fel? Vågar jag ge mig på det igen på övriga väggar? Jag har nu kört över de med slipmaskin för att ta bort all lös sittande tapet, men vet ju inte ifall det ändå kan komma att lossna då spackel kommer på. Även om det inte lossnade speciellt mycket vid målningen.
Tips och idéer mottages gärna! :x
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Amatör är jag men har fixat en del väggar. Jag brukar köpa billig väggfärg typ Rusta och sedan bredspackla där det behövs.
Varför behöver du rullspackla? Låter som det blivit för blött med allt spackel och det gått igenom färgen och löst upp tapetklistret. Jag skulle nog låta det torka samt bredspackla med vanlig bredspackel. Har du tjockt med gammal tapet kanske du skall ta och ånga ned den först. Kanske någon målare har andra synpunkter.
Varför behöver du rullspackla? Låter som det blivit för blött med allt spackel och det gått igenom färgen och löst upp tapetklistret. Jag skulle nog låta det torka samt bredspackla med vanlig bredspackel. Har du tjockt med gammal tapet kanske du skall ta och ånga ned den först. Kanske någon målare har andra synpunkter.
Tanken med rullspackel var att det skulle vara enklare än vanlig bredspackling. Då jag inte har erfarenhet av varken det ena eller andra så läste jag mig till att rullspackel lät enklare 
Det sitter bara ett tapetlager som tur är, men tapetångare är nog inget alternativ då den sitter på spånskivor som jag antar inte skulle må så bra av ånga(?).
Sen är det ju möjligt att om jag hade låtit det torka så hade det inte varit något problem förutom där det bildats bubblor just.
Det sitter bara ett tapetlager som tur är, men tapetångare är nog inget alternativ då den sitter på spånskivor som jag antar inte skulle må så bra av ånga(?).
Sen är det ju möjligt att om jag hade låtit det torka så hade det inte varit något problem förutom där det bildats bubblor just.
Vi provade att bredspackla med det åt skogen, jag var kass på det!!!
istället körde vi med renoveringstapet från Rusta, den var helt ok. Men jag tror att vi körde på cirka 25 liter lim på ett rum med 4 x 5 meters väggar (ett fönster och dörr finns också förstås
).
Det var mitt lilla tips
istället körde vi med renoveringstapet från Rusta, den var helt ok. Men jag tror att vi körde på cirka 25 liter lim på ett rum med 4 x 5 meters väggar (ett fönster och dörr finns också förstås
Det var mitt lilla tips
Bubblor brukar gå tillbaka när det torkat. Finns det bubblor kvar när det är torrt skär man bort dem och spacklar över.
Man skär inte bort bubblor före det torkat, för då blir det som du beskriver. Och du kommer sedan att få bubblor även när du hänger tapeten som sedan går tillbaka när klistret torkar.
Man skär inte bort bubblor före det torkat, för då blir det som du beskriver. Och du kommer sedan att få bubblor även när du hänger tapeten som sedan går tillbaka när klistret torkar.
Klicka här för att svara
