7 624 läst ·
14 svar
8k läst
14 svar
Spackla hörn
Ännu en spacklingsfråga. Här har jag fått många bud, olika säger olika. Vi amatörmålar, så vi måste få lite feedback, eller så köra trial and error, men det funkar inte så bra i längden 
En som målade med mig sa att man ska använda vanlig papp i innerhörn för att det ska hålla ihop.
En annan sa att om man använder papper i just innerhörnen så spricker det upp...
Sista alternativet vore ju att använda samma remsa (med plast) som man använder för ytterhörn/kanter för att få gipsen att hålla ihop.
Hur gör ni? Vad fungerar bäst för er?
En som målade med mig sa att man ska använda vanlig papp i innerhörn för att det ska hålla ihop.
En annan sa att om man använder papper i just innerhörnen så spricker det upp...
Sista alternativet vore ju att använda samma remsa (med plast) som man använder för ytterhörn/kanter för att få gipsen att hålla ihop.
Hur gör ni? Vad fungerar bäst för er?
Produkter som diskuteras: "Akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
Akrylfog säger jag oxå, om man inte har gjort nybörjarmisstaget att man har en hel skiva i hörnet och därmed en försänkt kant på gipsskivan. 
Vad menar du med genomgående skarv? Jag har OSB och gips i hela huset, så jag behöver inte någon pappersremsa? Rekommenderar du rent av att ta bort den pappersremsa jag redan satt i ett rum?AndersS skrev:
Jag har förstärkt alla innerhörn med en plåtvinkel (50x50mm av 0.3mm plåt) som jag först limmade (med PL 600) mot träskivorna i hörnen och sen skruvade gips över. Det ger ett innerhörn som blir väldigt stabilt och det räcker att snygga till med akrylfog även om man bara ska måla som avslutning.
Din lokala plåtslagare kan garanterat tillverka dessa plåtar för lite kaffepengar.
Din lokala plåtslagare kan garanterat tillverka dessa plåtar för lite kaffepengar.
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
Har satt pappremsa i övergångar vägg-tak och vägg-vägg i garaget. Blev riktigt bra. Jag gick däremot den "enkla" vägen och limmade upp remsan med vävlim efter att första lagret spackel torkat.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden