Ännu en spacklingsfråga. Här har jag fått många bud, olika säger olika. Vi amatörmålar, så vi måste få lite feedback, eller så köra trial and error, men det funkar inte så bra i längden :)

En som målade med mig sa att man ska använda vanlig papp i innerhörn för att det ska hålla ihop.

En annan sa att om man använder papper i just innerhörnen så spricker det upp...

Sista alternativet vore ju att använda samma remsa (med plast) som man använder för ytterhörn/kanter för att få gipsen att hålla ihop.

Hur gör ni? Vad fungerar bäst för er?

Akrylfog

Nimajneb skrev:
Akrylfog
Så ingen pappersremsa, bara akrylfog?

Akrylfog säger jag oxå, om man inte har gjort nybörjarmisstaget att man har en hel skiva i hörnet och därmed en försänkt kant på gipsskivan. :)

Med OSB+gips räcker det med mjukfog. Speciellt om man ser till att skivorna inte har genomgående skarv.
Är det enkelskiva, t.ex. gips skulle jag satt pappersremsa.

• Gilla
J Sköld
  • Laddar…
AndersS skrev:
Med OSB+gips räcker det med mjukfog. Speciellt om man ser till att skivorna inte har genomgående skarv.
Är det enkelskiva, t.ex. gips skulle jag satt pappersremsa.
Vad menar du med genomgående skarv? Jag har OSB och gips i hela huset, så jag behöver inte någon pappersremsa? Rekommenderar du rent av att ta bort den pappersremsa jag redan satt i ett rum?

Är det någon större idé att ens spackla igen inner hörn om man ändå ska tapetsera efteråt?

Man sätter gipsskivorna så att deras skarv inte kommer rakt över OSB-skivornas.
Du behöver inte ta bort redan satt pappersremsa.

AndersS skrev:
Man sätter gipsskivorna så att deras skarv inte kommer rakt över OSB-skivornas.
Du behöver inte ta bort redan satt pappersremsa.
Tack, nu hänger jag med!

Snailman
jag har satt pappremsa i innerhörnen spacklat och målat sedan, har inte gått så lång tid så vet inget om hur det ser ut om lång tid...

Snailman skrev:
jag har satt pappremsa i innerhörnen spacklat och målat sedan, har inte gått så lång tid så vet inget om hur det ser ut om lång tid...
Ingen latexfog?

Snailman
man kan göra på två sätt

1. remsa och spackel

2. latexfog

Redigerat:
Jag har förstärkt alla innerhörn med en plåtvinkel (50x50mm av 0.3mm plåt) som jag först limmade (med PL 600) mot träskivorna i hörnen och sen skruvade gips över. Det ger ett innerhörn som blir väldigt stabilt och det räcker att snygga till med akrylfog även om man bara ska måla som avslutning.

Din lokala plåtslagare kan garanterat tillverka dessa plåtar för lite kaffepengar.

Jag har aldrig satt remsa i hörnen, tycker att det är ett ofog som straffar sig på samma sätt som när man går för långt över hörnen med tapet dvs efter ett tag ser hörnet ut som ett dragspel. Akryl eller latexfog är det bästa

Har satt pappremsa i övergångar vägg-tak och vägg-vägg i garaget. Blev riktigt bra. Jag gick däremot den "enkla" vägen och limmade upp remsan med vävlim efter att första lagret spackel torkat.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.