Jag har en tegelvägg på min veranda som inte var så himla snygg. Dom förra ägarna rev ned putsen eftersom det har läckt in vatten mellan huset och verandan. Huset är ett tegel/lertegelhus med kalkputs, typisk skånelänga. Verandan består av en lättare regelkonstruktion på en låg tegelmur, kalkputsad. Eftersom jag gillar strukturen som teglet ger, så bestämde jag mig för att inte putsa om väggen mellan huset och verandan, däremot ville jag kalka den för att lyfta fram strukturen. Verandans låga mur är däremot omputsad.
Emellertid har jag stött på ett problem, och det är att kalkfärgen inte fäster ordentligt på tegelväggen. Jag gjorde misstaget att inte tvätta väggen innan jag kalkade den, och kalkfärgen fäster inte ordentligt på väggens övre halva. Den nedre halvan är okej, och det är därför jag tror att det har med det tidigare vattenläckaget att göra. Kan det vara skit och fett och sånt som gör att färgen inte fäster? Och vad ska man göra åt det?
Jag målade en fem-sex varv i höstas, och nu när jag håller på att renovera verandan har jag målat ungefär en lika många till. Verandans omputsade mur har fått lika många färglager, och den ser okej ut. Det är tegelväggen mellan huset och verandan jag har problem med. Ska jag försöka tvätta rent väggen från både smuts och färg, och börja om på nytt? Eller vad kan man göra?