Färg, Måla & Tapetsera
annikaber: Tack för svaret:). Jag var in på 2 olika färg affärer, och på ena trodde dom att man inte kunde sluta mitt på brädan, och på den andra trodde dom att det gick, men jag tycker det är konstigt att ingen verkar veta något om vaxet, det har ju ändå funnits i några år, jag har försökt googla på olika forum, men inget står någonstans, så hoppas någon som använt den kan dela med
krille09: Hej! Jag har tänkt att köra igång med min källare som nu är a la 70-tal. Väggarna består av cementhålsten och tanken är att måla med vit färg som andas. Idag är det tapetserat direkt på väggarna men inget släpper då fuktkvoten är låg. När jag undersöker väggarna visar det sig att det finns olika lager, se bilden. L1 är tapet L2 + L3 är ett finare lager av nån gipsliknande
Locke: Jag brukar nästan alltid avråda från att måla på betong men om man skall göra det finns två alternativ - antingen med specialfärg som är helt tät och skyddar mot transport in och ut alternativt en öppen färg som har ungefär samma egenskaper som betongen själv. Allt däremellan brukar vanligen falla av långt före betongen själv nått sin livslängds ände.
The Tor: Lite sent men här kommer lösningen: Jag skrapade ner allt som krackelerat och då visade det sig att under mitt spackel och under den gamla takfärgen låg det annat spackel. Detta gamla spackel var stenhårt och hade helt slät yta (som glas). Så när jag målade släppte mitt spackel. Jag löste det genom att slipa den gamla ytan och målade ett varv med häftgrund innan jag spacklade på
NotaBene: Verkar inte vara någon som skrivit om denna spruta, så jag hoppar in. Jag köpte en nu i sommar till reapriset 499:-. Det var den med 600W http://www.jula.se/fargspruta-600w-059079 Vi tänkte måla ett staket ute, och ville förkorta målningstiden, och samtidigt med HVLP-funktionen undvika att det blev alltför mycket färgspill som kunde flyga över till grannarna, träffa fönster mm.
JanneL: [citat] Förmodligen limstruken innan tapetseringen. Treetex är enormt sugande. Behåll den, spackla och glöm inte remsan. Dess vara eller inte vara har diskuterats tidigare; http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/105500-treetex-fordelar-och-nackdelar.html
bygga_bo: +1 på Plastic Padding. Kemiskt Trä är väl klassikern, men jag har själv börjat gå över till PP Elastic (tål rörelser i träet lite bättre). Elastic är dock grön till färgen, så den funkar i praktiken bara om du skall täckmåla. Kemiskt trä kan man klarlacka, men räkna inte med att lagningen blir osynlig...
EndZone: TEN kanske är färdig och kan bidra med mer info och bilder kanske, inser jag nu?
Fredrik Å: Enklast är att såga av stolpen några mm längst ner och trä in en bit takpapp så får du stopp på uppfuktningen
Stensson11: Skulle gissa att det är en skarv mellan två moduler. Störst chans att få en lagning att hålla är att riva till närmsta regel åt båda håll och laga igen med ny gips.
Orqvist8: Du kan nog hitta samma tapet el liknande i en borosan katalogi!
Orqvist8: Anledning till att det har blivit så dyrt är att pigmentet från gruvan sinar! Receptet är i stort sett likadant som det var på 1700 talet och dom räknar att det bara kommer att räcka i ett visst antal årtionden till! Så dom har strypt försäljningen till utlandet och till inhemska produkter! Det jag vill komma till är att det bara kommer att bli dyrare och dyrare med äkta faluröd
Orqvist8: Om du har knackat bort allt löst sittande puts så är det bara att greppa spackeln och bredspacka 2-3 gånger! Använd alcros rullapackel!!
Roland112: köpte istället covertapet på byggmax, grymt enkel att jobba med och mkt bra resultt, 149kr för 10 meter!
mångstekta: 100kr ca per kvadrat ja men 3 strykningar så är det 300kr kvm, ja skylift ska nog vara inräknat i detta pris om det är exkl material... annars är dom dyra!
sy97jgu: hej igen, tack för tipsen, nej min mening ovan var inte att det skiljde sig något åt rent "kemikaliskt" utan att det kanske finns billigare märken att köpa om man köper 5 eller 10 liter och inte små volymer till småarbeten.
motives: det går ju att provmåla runt ett fönster :rolleyes:
mångstekta: Okej då förstår jag dig... nej detta är slätspont jag har gjort det själv! Springan som blir beroende på hur mycket fukt panelen fått och hur länge det ligger före det sätts upp, men det ligger i snitt på 4mm skulle ja tippa... det är ett krav att det ska vara grundat före annars har man lurat sig själv duktigt :p just denna är fingerskarvad (alltså kvistfri) å fabriks grundad
morrekuling: Hej! Tack för ditt svar. Jag tror inte det är ekfaner men någon form av faner är det, furu skulle jag tro. Jag slipade bort lagret på ett av de 13 trappstegen och det gör jag inte med de andra :) Det blir nu att måla trappan istället. Vet du vilken typ av spackel man skall ha för att spackla igen märken? Markus
Kurtivan: Jag har haft teknisk info ang uppsättning av masonit på innerväggar men hittar den inte just nu. Själv har jag vid ett tillfälle satt upp masonit på en inne timmervägg med en illa åtgången porös treetex utanpå. Resultatet blev jättebra. Kolla på nätet om masonit, t ex här: http://www.byggnadsvard.se/material/v%C3%A5rd-och-underh%C3%A5ll-av-masonit
memike: Hej. Började gå loss på våran gamla trapp i huset men märkte att det behövs både, tid, verktyg, tålamod, vetskap om hur den ska angripas för att bli fin. Har lossat all gamla heltäckningsmatta och skum med stripper. Då till min upptäckt att den är fernissad :( 18 steg totalt med högersväng... Så om någon kan posta här eller PM:a mig namn/firma och nr samt lite prisuppgifter vad
sir_erken: Luckan är uppbyggd av någon form av skiva. Ska man spärrmåla den innan man spacklar eller behövs inte det?
ZipLock: Var på Flugger för att handla grundfärg och där hade de en grundfärg som utlovade att även täcka kvistar och därigenom göra kvistlack onödig. Det blev en burk sådan och vi får se om den håller vad den lovar.
Fredrik Å: http://www.jula.se/search-result/?q=TAPETBORTTAGARE%20MED%20%C3%85NGA En gudagåva när man ska ta bort gamla tapeter. Inget mer kladd med tapetklister och sopsäckar... Fredrik
p.lundgren: Kolla med färgaffären eller tillverkaren av färgen vad som är bäst. Mina 2 öre är att eftersom husfärg brukar säljas som hela system så är det lämpligast med alt 1, men det är en gissning.