Har fått råd om att lägga en latexfog i skarvarna i taket innan jag målar sista gången, för att förhindra att det spricker.. Hur ska göra för att det ska bli snyggast? Är det ett bra tips i övrigt?

• Gilla
Norrskensfixarn
  • Laddar…
Det är ett bra tips. Lägg en sträng latexfog, övermålningsbar, i takvinkeln och släta till med fingret. Låt torka en stund och måla en sista gång.

om det går lägg på fogen, spraya med vattenblandat med yes, sen tar du en magnum glasspinne och stryker av det ojämna och överflödiga med.
obs låt glasspinnen ligga en stund men vatten och yes blandling så den suger åt sig.
funkar kanonbra för mig.

• Gilla
Piddeask
  • Laddar…
Tack tack! :)

Oavsett metod... Låt fogen torka ordentligt.

Gör det stor skillnad om man fogar redan innan man grundar? Om man räknar med att grunda och 1-2 täck strykningar.

Nej, men det går lättare att se, mellan strykningarna. Resultatet blir samma.

Ok tack.

hmm, ursäkta en riktigt dum fråga men är det här något man behöver bry sig om när man ska måla paneltak?

Lägg på latexfog mellan grundfärg och färdig färg. Häll lite vatten i en burk och tillsätt några dropar diskmedel. Lägg på en sträng latexfog och slätta ut med en bit svamp som du doppat i vattenblandningen. Överflödig fog torkas enklast av på tubens tratt, när det torkat skär du bara av det med en kniv, då slipper du ha överflödig fog på kläder och annat.

Latexfog lägg på efter grundfärgen torkat eftersom det fäster bättre på målad yta istället på en rå gipsskiva. Låt fogen torka helt innan du stryker färdigt. Om du ska ha en stark kulör är det rekommenderat att "grunda" fogen innan eftersom den annars kan lysa igenom på endast en stryckning.

Målare brukar "fuska" och kladda över fogen direkt men detta är egentligen inget fusk utan med att man är försiktig och inte förstör fogens yta om man är varsam i hörnen.

• Gilla
Andreeklundh
  • Laddar…
Filmade när vår målare fogade tidigare idag och la ut ett filmklipp och en kort steg för steg-beskrivning på vår nyskapade Youtube-kanal. Hoppas han gjorde rätt http://www.youtube.com/Byggahusse

• Gilla
sonny72
  • Laddar…
Vill minnas att första gången Timell använde latex i tv sa att man inte skulle använda något medel när man slätade till den.

S
aldrig något medel när du ska måla på något.
bara t.ex yes när du drar en silicon som ej ska målas på.

VATTEN är det bäst

Tror både latexen och färgen har torkat vid det här laget... ;)

Jag vet att det var en gammal tråd men jag skrev samma i den nya.. :)

• Gilla
Johana1990
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.