I sonens hus, byggt 51, fick jag oväntat problem med tapetseringen i köket. Väggarna är av betong och målade, originalfärg sedan nybygget. Som tur var hade jag bara färdigställt en yta motsvarande 1,5 våder för att vi skulle kunna montera skåps stommarna om några dagar. Efter att ha gjort allt underarbete noga (har tapetserat mycket genom åren) skrapat bort löst, spacklat, slipat och målat för skarven och invid en fönsterkarm (med vattenbaserad färg) satte jag i går morse upp våderna (färdigt tapet lim) och det såg mycket bra ut. Under eftermiddagens lopp uppstod fler och fler "blåsor" stl. som gamla tider 50 öringar. I dag på lunch när jag åkte till huset - och hoppades på att blåsorna sträckt upp sig - insåg jag att det var som jag befarade redan i går, färgen släppte fläckvis från väggen och satt på tapetvåden som jag drog ner. Jag la märke till att där jag målat med häftgrund verkade det inte blivit blåsor men det var ju iof. vid skarvarna, lite luftigare s.a.s. Vad skall jag göra? Givetvis gäller det att börja om med underarbetet men funderar på om jag innan tapetsering skall måla väggarna med schellack som spärrskikt så att inte fukten i limmet löser upp färgen på väggen vid nästa försök? Temperatur och luftfuktighet i huset är normalt boendeklimat s.a.s d.v.s. uppvärmt.

Är det yttervägg och lättbetong är det nog ingen bra idé att täppa till väggen. Den behöver "andas"...
I vårt hus hade man tapetserat ytterväggar som är byggda i Siporex och där har all puts lossnat bakom tapeten. Man hade först lagt glasfiberarmeringsduk och sen tapet på den. All puts hängde lös i glasfiberarmeringen när jag skra upp den.
Nu har jag putsat om väggarna och målat med silikatfärg som andas och nu sitter putsen kvar.

Så, kolla det först att väggen inte behöver kunna "andas"...

Tack för rådet men det verkar redan vara något "tät lager" gummiaktigt mellan färgen och väggen.

Ok, kanske det vore en bra idé då att göra som de hade gjort här. Limma glasfiberväv med vattenfast lim först och sen tapetsera på den?

Jo kanske, Får kolla runt hos färghandlare häromkring också. Tänker att "för tät" risken bör vara försumbar då det handlar om 1,5 våd på var sida om ett fönster på ytterväggen och några små bitar över fönstret och kring elementet därunder. Bakom elementet låter vi bef. målning vara, svårt att komma åt och sätter upp ett elementdkydd om det senare känns som om något "stör".. På mellanväggen till nästa rum är det typ 4 våder och inte yttervägg så där borde problemet vara noll om jag bara lyckas försegla bef. färg från att lösas upp av tapetklistret. Tack för intresset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.